Analiza datelor din Sistemul RO e-Transport a adus la bugetul de stat, în luna ianuarie, sume suplimentare în valoare de 53,764 milioane de lei. Totodată, Direcţia Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) a aplicat, luna trecută, sancţiuni contravenţionale totale de 1,488 milioane de lei în urma unor acţiuni de control efectuate în proximitatea punctelor de acces în/din România asupra unor vehicule de transport marfă.
Aderarea României la Spaţiul Schengen a generat pentru administraţia fiscală o serie de noi provocări în ceea ce priveşte respectarea obligaţiilor utilizatorilor de a declara în Sistemul RO e-Transport date despre bunurile transportate internaţional, conform prevederile OUG nr. 41/2022 cu modificările şi completările ulterioare, prin renunţarea la controlul sistematic, instituţionalizat, efectuat în punctele de trecere a frontierei de stat.
„Cu toate acestea, demersurile anterioare întreprinse la nivelul administraţiei fiscale pentru operaţionalizarea Sistemului RO e-Transport, precum şi eforturile de declarare anticipată realizate la nivelul mediului de afaceri a permis administraţiei să absoarbă cu uşurinţă şocul renunţării la controalele fizice asupra mijloacelor de transport bunuri în punctele de trecere a frontierei de stat, prin implementarea unei metode selective de control ce se aplică pe drumurile publice şi spaţiile de servicii situate în proximitatea graniţelor cu statele membre UE învecinate. Astfel, utilizând sistemele de camere de luat vederi cu recunoaştere a numerelor de înmatriculare ale vehiculelor care intră/ies în/din România, coroborat cu datele declarate anticipat de utilizatori prin Sistemul RO e-Transport, sistemul informatic dezvoltat alertează în mod operativ echipele mobile de control ale DGAF”, au explicat reprezentanții ANAF.
Din punct de vedere operaţional, echipele mobile de control sunt dotate cu autospeciale inscripţionate ANAF – Antifraudă, dotate cu mijloace acustice şi vizuale necesare pentru identificarea mijloacelor de transport vizate de sistemul informatic, interceptarea dinamică şi îndrumarea/însoţirea acestora în spaţiile de parcare/servicii în care sunt amenajate zone speciale de control.
Autospecialele ANAF-DGAF sunt constituite ca birouri mobile în care inspectorii antifraudă au la dispoziţie mijloacele IT necesare pentru a accesa la distanţă bazele de date ANAF, precum şi alte mijloace tehnice necesare controlului în trafic.
Pentru respectarea prevederilor cadrului legal RO e-Transport, dar şi pentru combaterea activităţilor ilicite de transport a bunurilor fără documente de provenienţă legală, activitatea de monitorizare şi control desfăşurată de ANAF-DGAF va continua în perioada următoare, atât în proximitatea punctelor de acces în/din România, cât şi pe principalele drumuri şi noduri rutiere din interiorul României.
Autor: Mihai Colț
Foto: ANAF