2 mai 2024
13 C
București

Comisia Europeană lansează o campanie de combatere a stereotipurilor de gen

Stereotipurile de gen sunt încă prevalente la scară largă în țările din Uniunea Europeană. Astfel, 44% europeni consideră că rolul cel mai important al unei femei este acela de a avea grijă de casă și de familie.  

Comisia Europeană a lansat recent o campanie în social media în vederea reconsiderării acestor perspective și inițierii unei discuții despre stereotipurile de gen, la nivelul UE. Campania abordează stereotipurile de gen din întreaga regiune, inclusiv România.

Campania este activă din 3 iulie 2023, cu hashtag-ul #EndGenderStereotypes și urmărește sensibilizarea publicului cu privire la efectele dăunătoare ale stereotipurilor de gen, atât asupra femeilor, cât și asupra bărbaților, prin limitarea opțiunilor și oportunităților disponibile pentru fiecare. Prin combaterea acestor stereotipuri, campania dorește să promoveze egalitatea de gen și să creeze o societate mai incluzivă și liberă pentru toată lumea.

Vizualurile create pentru această campanie au rolul de a invita publicul să reflecteze asupra caracterului neobișnuit, neașteptat sau surprinzător al situațiilor prezentate.

Stereotipurile de gen sunt încă răspândite în societățile europene. Nu se rezumă doar la persoane, ca simple opinii, ci sunt credințe cu impact real asupra calității vieții femeilor și bărbaților. Așteptările formate despre ce ar trebui și ce nu ar trebui să studieze o fată, ce fel de meserie ar trebui să aibă un bărbat sau ce roluri se potrivesc femeilor în viața privată și publică au, de asemenea, implicații negative pe piața muncii și în societate, în general, ducând la inegalități economice între femei și bărbați pe termen lung. Stereotipurile de gen trebuie combătute, întrucât limitează opțiunile și libertățile personale. Sunt convinsă că această campanie va invita la reflecție asupra stereotipurilor de gen și va contribui la îmbunătățirea modelelor comportamentale. Îi invit pe toți europenii să ni se alăture eforturilor de a pune capăt stereotipurilor de gen în întreaga Uniune”, a declarat Helena Dalli, comisarul european pentru egalitate.

Stereotipurile de gen sunt încă puternice pe piața muncii, în domeniul îngrijirii și al distribuției funcțiilor de conducere

Stereotipurile de gen continuă să limiteze șansele avute la locul de muncă, cu impact asupra calității vieții. Deși femeile au o pondere de 51% din populația europeană și depășesc numărul bărbaților la absolvirea universităților în multe domenii, ele continuă să fie slab reprezentate la locul de muncă.

Lipsa diversității este evidentă în sectoare ca Știința, Tehnologia, Ingineria sau Matematică (STEM), precum și în posturile de conducere. Conform Eurostat, doar 67,7% dintre femeile din UE erau angajate cu normă întreagă, în comparație cu 78,5% dintre bărbați. Doar 20% dintre absolvenții din domeniul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor (TIC) sunt femei, în timp ce doar 8% dintre directorii executivi ai marilor companii din UE, cotate la bursă, sunt femei.

Distribuția inegală a activităților neremunerate de îngrijire și a sarcinilor casnice pune o presiune disproporționată asupra femeilor, chiar și în cazurile în care acestea sunt angajate cu normă întreagă. Astfel, multe femei sunt nevoite să aleagă un loc de muncă cu jumătate de normă sau să își compromită aspirațiile profesionale.

De asemenea, bărbații se confruntă frecvent cu dificultăți care au la bază stereotipurile de gen. De exemplu, așteptările sociale nejustificate și stereotipurile fac ca bărbaților să le fie mai greu să opteze pentru concediu parental, când doresc acest lucru.

Stereotipurile de gen sunt puternice și în România

România ocupă locul 26 în UE în Indicele Egalității de Gen, cu un scor de 53,7 din 100, cu 14,9 puncte sub media UE.

Inegalitățile de gen sunt pronunțate în funcțiile de conducere, scorul în acest domeniu scăzând cu 2,1 puncte din 2019, până la 32,6 puncte. În 2022, femeile aveau o pondere de doar 4,5% în Guvern și de doar 20% în Parlament. Indicele este foarte scăzut și în mediul economic, respectiv 17,8 puncte, ceea ce plasează țara pe ultimul loc în rândul statelor UE.

Un sondaj Eurobarometru arată că românii continuă să aibă un nivel ridicat la capitolul stereotipuri de gen. 69% dintre respondenții români au fost de acord cu afirmația potrivit căreia cel mai important rol al unei femei este acela de a avea grijă de casă și de familie, în timp ce același procent consideră că rolul principal al bărbatului este de a oferi sprijin financiar. Astfel de stereotipuri afectează nu numai rolurile în societate, ci și percepțiile legate de exprimarea emoțională.

De exemplu, 33% dintre respondenții români spun că nu li se pare normal ca un bărbat să plângă. 65% dintre respondenți au exprimat convingerea că femeile sunt mai predispuse decât bărbații să ia decizii bazate pe emoții.

Campania face parte din Strategia Comisiei Europene pentru promovarea Egalității de Gen 2020-2025 și va fi implementată în toate statele membre ale UE începând cu 3 iulie 2023. Obiectivul Strategiei pentru promovarea egalității de gen 2020-2025 este acela de a crea o Uniune în care femeile și bărbații, în toată diversitatea lor, să își pot urma calea dorită în viață, fără violență și stereotipuri pe gen. Strategia urmărește acordarea de șanse egale, pentru ca toată lumea să se dezvolte și să participe la roluri de conducere în societatea europeană.

Foto: Pixabay.com

Mai multe articole

Președintele a promulgat Legea privind energia eoliană offshore

Legea privind energia eoliană offshore a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis. Actul normativ reglementează cadrul general necesar implementării în România a proiectelor de producere...

Știrile zilei