Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică avertizează asupra pericolului ca antreprenorii şi companiile să devină tot mai frecvent ţinte ale tentativelor de fraudă telefonică.
Infractori care susţin că sunt reprezentanţi ai autorităţilor contactează companiile cu scopul de a obține informatii sensibile, date de acces sau chiar transferuri financiare sub pretextul unor controale sau verificări urgente.
Oficialii DNSC recomandă:
- Nu furnizaţi date personale sau informaţii despre afacere prin telefon, indiferent de pretext.
- Verificaţi cu atenţie identitatea apelantului. DNSC nu solicită informaţii sensibile prin telefon.
- Întrerupeţi apelul dacă vi se par suspicioase tonul, urgenţa cererii sau informaţiile cerute.
- Raportaţi tentativa de fraudă la autorităţi şi informaţi echipa din companie pentru a preveni alte incidente similare.
De asemenea, DNSC avertizează asupra şantajului cibernetic. „Şantajul cibernetic implică ameninţări sau presiuni pentru a obţine bani, date sensibile sau favoruri, adesea prin mesaje alarmante sau manipulatoare. Fie că vorbim de ransomware sau ameninţări false, obiectivul atacatorilor este să te sperie şi să te facă să reacţionezi impulsiv”, transmit reprezentanții DNSC.
În acest caz specialiștii recomandă:
- Nu răspunde mesajelor suspecte şi nu ceda presiunilor.
- Nu plăti răscumpărări – plata nu garantează rezolvarea problemei.
- Raportează incidentele autorităţilor competente.
- Asigură-te că ai backup pentru datele importante şi soluţii de securitate actualizate.