Comisia Europeană (CE) a anunţat că va sprijini zece legături feroviare transfrontaliere, în contextul inițiativei de relansare a transportului de călători cu trenul. Printre obiectivele de investiții se află un confortabil tren de noapte Paris-Veneţia, unul Amsterdam-Barcelona prin Franţa, legături între Catalonia şi Occitania, dar şi o conexiune între Austria, Ungaria şi România.
Unul dintre proiectele selectate se referă la trenul de noapte Paris-Veneţia pe care vrea să-l (re)creeze compania privată franceză Midnight Trains care intenţionează să lanseze „hoteluri pe şină” confortabile.
Comisia a selectat, de asemenea, trenul de noapte Amsterdam-Barcelona al tinerei companii belgiano-olandeze European Sleeper care urmează să lanseze, în mai, primele sale legături de noapte între Bruxelles, Amsterdam şi Berlin.
CE doreşte să ajute la lansarea legăturilor franco-spaniole avute în vedere de guvernul regional de la Barcelona, între Catalonia şi provincia franceză Occitania.
Cele zece proiecte-pilot selectate de Bruxelles urmează să permită abordarea problemelor de omologare a materialelor şi a altor obstacole în calea legăturilor dintre ţări.
„Comisia va sprijini aceste proiecte-pilot facilitând contactele între părţile interesate implicate şi oferind asistenţă”, se arată în apelul pentru depunerea de candidaturi, lansat în vară.
Bruxellesul îşi propune, în special, să ajute operatorii să se regăsească în legislaţia europeană şi să identifice ajutoarele existente sau viitoare.
Alt proiect susţinut este cel al căilor ferate olandeze NS şi Eurostar (o subsidiară cu 56% a francezilor de la SNCF) pentru a dezvolta legătura foarte profitabilă Amsterdam-Londra. În acest caz, extinderea este îngreunată de lipsa spaţiului şi a mijloacelor pentru a controla documentele pasagerilor, în urma Brexitului.
Au fost reţinute mai multe conexiuni între Germania, Danemarca şi Suedia care prezintă interes pentru mai multe companii, printre care suedezii SJ, danezii DSB, germanii Deutsche Bahn, Snälltaget (filiala din Suedia a francezilor Transdev), FlixTrain (vărul pe şine al FlixBus-ului german) şi chiar de la căile ferate cehe České dráhy.
Comisia a adăugat legături München-Viena-Budapesta, o conexiune între Austria, Ungaria şi România, o coproducţie publică germano-italiană pentru München-Roma şi München-Milano (Deutsche Bahn şi Trenitalia) şi una München-Zürich de la FlixTrain, precum şi rutele Madrid-Lisabona şi Lisabona-Porto-La Coruna prezentate de Ilsa (iryo), filiala spaniolă a Trenitali.