18 aprilie 2024
13.1 C
București

Toate informațiile UTILE referitoare la formularul digital de călătorie. Cum și unde puteți completa documentul?

Guvernul României a aprobat Ordonanţa de Urgenţă privind implementarea formularului de intrare în România pentru pasageri. Astfel, începând cu 20 decembrie, toate persoanele care intră în ţară (cetățeni români sau străini) trebuie să completeze formularul digital, un document utilizat deja în alte 18 state membre ale Uniunii Europene.

Pentru eliberarea formularului este necesară autentificarea cu o adresă de e-mail, unde utilizatorul primește un link de acces. Ulterior, se completează câmpurile cu datele solicitate. Pașii sunt similari cu cei pentru generarea certificatului digital UE COVID.

Platforma https://plf.gov.ro va putea fi accesată de orice persoană, începând cu data de 20 decembrie 2021.

Documentul trebuie prezentat, la intrarea în ţară, personalului autorizat din punctele de trecere a frontierei. 

Mare atenție! Completarea formularului se poate face cu 24 de ore înainte de călătorie. 

Prim-ministrul Nicolae Ciucă a menționat că datele completate în formular vor fi accesate doar de către angajaţii autorizaţi ai Direcţiilor de Sănătate Publică şi vor putea fi folosite strict cu scopul desfăşurării anchetelor epidemiologice.

Direcţiile de sănătate publică vor putea identifica şi lua legătura mai uşor cu persoanele care au intrat în contact, în timpul călătoriei, cu un cetăţean infectat cu SARS-CoV-2. Formularul digital de intrare în România este dezvoltat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi trebuie completat de toate persoanele care intră în România şi călătoresc cu avionul, trenul, mijloacele de transport pentru persoane – rutiere sau navale”, a explicat șeful Executivului.

Cum se verifică formularul?La verificarea cărții de identitate/pașaportului în sistemul informatic al Poliției de Frontieră va fi afișat dacă persoana a completat formularul. Acesta nu trebuie tipărit.

Cine are acces la datele personale completate în formular?Datele completate în formular sunt accesate doar de angajații autorizați ai direcțiilor de sănătate publică și pot fi folosite strict cu scopul desfășurării anchetelor epidemiologice.
Datele sunt protejate fizic și juridic și nu sunt transmise către terțe persoane.
STS asigură măsurile specifice de securitate cibernetică ale sistemului informatic de eliberare a formularului digital de intrare în țară.

Refuzul de completare a formularului duce la amenzi de 3.000 de lei

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a atras atenția că toți cei care intră în România trebuie să completeze acest certificat cu 24 de ore înainte de a ajunge la granică. „Dacă nu reuşesc să facă acest lucru, trebuie să îl completeze – pot să meargă la domiciliu – într-un interval de 24 de ore, sub sancţiunea unei amenzi, dacă eventual nu respectă acest interval”, a mai spus oficialul guvernamental.

Legat de amenzile care se vor aplica în cazul celor care refuză completarea formularului digital, Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al Guvernului, a precizat că pot ajunge până la 3.000 de lei.

Formularul se poate completa doar electronic

Dan Cărbunaru a menționat că datele vor putea fi introduse în document de către un singur membru adult al familiei care călătoreşte. El a estimat că timpul de completare a formularului nu depăşeşte 30 de secunde. Documentul va trebui completat de către cei care vin în România cu avionul, cu trenul sau cu mijloacele de transport rutiere sau navale.

Ştim cu toţii ce se întâmplă în perioada sărbătorilor de iarnă, sunt foarte mulţi români, în special, care vin să îşi vadă rudele sau să îşi petreacă pur şi simplu sărbătorile în familie şi atunci, pentru a evita mai ales pe anumite puncte de frontieră, dincolo de măsurile pe care, cu siguranţă, Ministerul Afacerilor Interne şi Poliţia de Frontieră, în mod special, le vor lua pentru a asigura o fluidizare, totuşi, pentru a evita anumite vârfuri de sarcină, se creează această posibilitate pentru cei care nu şi-au completat formularul în momentul în care au ajuns la punctul de trecere al frontierei, să aibă la dispoziţie 24 de ore, nu mai mult de 24 de ore”, a subliniat purtătorul de cuvânt al Guvernului.

Formularul pus la dispoziţie de către STS pe platforma plf.gov.ro poate fi completat doar în format electronic. El va fi introdus începând cu data de 20 decembrie.

Seamănă foarte mult conţinutul acelor informaţii cu ceea ce inclusiv cetăţenii români care au călătorit în această perioadă în multe state europene au fost solicitaţi să prezinte, aşa-numitul PLF. În cazul României pot să vă spun că este vorba de un set de informaţii de bază care sunt necesare celor care sunt chemaţi să verifice conformitatea şi eventual să vină şi în sprijinul celor care pot la un moment dat să fi intrat în contact cu persoane infectate”, a conchis Dan Cărbunaru.

Cum va fi completat formularul și ce date conține?

Formularul digital se completează electronic, accesând site-ul plf.gov.ro, portal dezvoltat de STS și care va fi disponibil în curând. 

La completarea documentului, sunt cerute următoarele date: 

  • Numele și prenumele, datele de identificare și de contact;
  • Țara, regiunea și localitatea de unde călătorește spre România, inclusiv cele tranzitate;
  • Localitatea și adresa de destinație în România;
  • Mijlocul de transport cu care călătorește spre România;
  • Data intrării în România;
  • Datele minorilor însoțitori, dacă este cazul.

Ce este Passenger Locator Form (PLF)

Formularul de localizare a pasagerului – Passenger Locator Form (PLF) – a fost implementat în mai multe state europene, fiind folosit, de exemplu, de românii care au mers în această vară în vacanță în Grecia sau în Italia.Formularele de localizare a pasagerilor (PLF) sunt folosite de autoritățile de sănătate publică pentru a facilita urmărirea contactelor în cazul în care călătorii sunt expuși COVID în timpul călătoriei lor cu avionul, cu trenul, cu vaporul, cu autobuzul sau cu mașina personală.Informațiile pe care călătorii le completează în acest document pot fi folosite de autoritățile de sănătate publică din țările de destinație pentru a-i contacta rapid.Țările care implementează acum PLF permit prezentarea acestui document atât pe hârtie, cât și în format digital, prin utilizarea unui formular digital unic european de localizare a pasagerilor (EU digital Passenger Locator Form – dPLF).

Autor: Isabela Nicolescu

Foto: Arhiva Ordinea Zilei

Mai multe articole

Știrile zilei