Sfârșitul de an este momentul bilanțurilor. Al evaluărilor de orice fel. Decidenții companiilor se uită în micromediul lor de funcționare și fac planuri pentru anul ce vine pe baza macro-prognozelor.
Dincolo de criza politică și sanitară, anul 2021 a fost unul de creștere pentru România. Sigur, sunt realități sectoriale sau indicatori care pot contrazice punctual această concluzie, dar trendul general este de creștere.
Există multă incertitudine la orizont ceea ce face cu atât mai binevenită acum prognoza macro-tendințelor care vor modela mediul de business în 2022, precum și deciziile liderilor companiilor.
Așadar macro-tendințele care se profilează în acest moment sunt următoarele:
Alinierea companiilor la politicile de protecția mediului
Angajamentele asumate de guvern în cadrul Pactului verde european privind reducerea cu cel puțin 55% a emisiilor de carbon până în anul 2030 vor implică măsuri legislative concrete care să oblige companiile la conformarea față de anumite standarde de operare. Implementarea acestor măsuri va avea un impact la toate niveluri lanțurilor valorice contribuind la crearea de locuri de muncă durabile, locale și bine plătite.
Schimbarea generațională și de experiență în rândul angajaților
Modalitățile de lucru continuă să evolueze. Factorul transformator principal este dat de pandemie și de necesitatea lucrului de acasă, care în aceste condiții, se consolidează tot mai mult în normă. Un al doilea factor este pătrunderea pe piața muncii a unei noi generații care este puțin dispusă să presteze după același tipar al prezenței fizice la birou și la program. În al treiea rând este de așteptat ca angajatorii să nu mai ofere contracte de muncă pe perioadă nedeterminată, ci oferte de colaborare pe proiect. Potrivit studiului Valoria, Trenduri și provocări în recrutarea remote din România, 40% dintre companii sunt deschise să crească numărul de roluri la distanță, și tot atât de multe sunt pregătite să acomodeze și procesele de recrutare pentru muncă de la distanță.
Training-ul informal și asincron al angajaților
Piața muncii este răvășită de numeroasele cazuri de demisie, reorientare profesională sau chiar burnout pe fondul provocărilor pandemiei. A face față tuturor acestor provocări presupune un efort constant pentru a asigura starea de bine a angajațior, adaptarea lor la schimbările constante și la noua dinamică a modului de lucru. În acest context, companiile oferă tot mai des sesiuni de instruire live selectate, concentrându-se mai mult că niciodată pe furnizarea de sesiuni educative online la cerere, ușor accesibile, pentru a completă programele de integrare și dezvoltare continuă a angajaților. În plus, companiile avansate oferă angajaților credențialele de logare și accesul de care au nevoie pentru a consuma conținut de formare în propriul ritm, în propriile condiții.
Companiile vor să devină mai agile
Companiile ierarhice și structurile rigide tind să devină vestigii ale trecutului pe măsură ce liderii noii generații recunosc nevoia unei structuri mai plate și mai agile. Această abordare a cărei eficiență a fost verificată și validată în domeniul IT se extinde rapid la tot mai multe industrii. Abordarea agilă înseamnă cicluri rapide de planificare, dezvoltare de produse/servicii, testare, implementare și feedback care ajută foarte mult companiile să răspundă rapid la schimbare și să rămână relevante. Este, de asemenea, un răspuns parțial la natura în schimbare a muncii, în special la proliferarea contractanților independenți și la distanță (gig economy). Se prefigurează o epoca a structurilor organizaționale plate, care se desprind de modelul companiilor tradiționale și seamănă mai mult cu comunitățile flexibile.
Impactul revoluției „no-code”
Democratizarea datelor și a tehnologiei a dat naștere unei întregi industrii care pune abilitățile și instrumentele necesare pentru inovația ghidată de tehnologie în mâinile unei părți cât mai mari a societății, indiferent de expertiză sau experiență utilizatorilor. Soluțiile cloud pentru stocare, rețea și procesare înseamnă costuri, iar riscurile înființării unei infrastructuri costisitoare pentru a încerca idei noi sunt puternic atenuate. Interfețele fără cod vor deveni mai populare, deoarece lipsa cunoștințelor de programare sau a unei înțelegeri a statisticilor și a structurilor de date vor înceta să devină o barieră în calea realizării unei idei care schimbă lumea.
Familiarizarea cu conceptul de „metavers”
Ce este un metaers? Este o lume digitală care există în paralel cu lumea fizică în care trăim. În interiorul unui metavers, precum cel propus de Facebook, vom face activități pe care suntem obișnuiți să le facem în lumea reală: să lucrăm, să ne jucăm și să socializăm. Pe măsură ce rata de digitalizare crește, aceste metaverse vor modela și simula lumea reală cu o acuratețe tot mai mare, permițându-ne să avem experiențe mai captivante, convingătoare și, în cele din urmă, valoroase în domeniul digital.
Piața criptomonezilor se consolidează
Există o creștere a adoptării sistemelor de plăți cu criptomonede într-o gamă largă de afaceri: PayPal a lansat un produs de plată permițându-le clienților să plătească cu cripto la toți cei 29 de milioane de comercianți care acceptă PayPal; Twitter a lansat o funcție „Tips” care acceptă plăți cripto, permițând utilizatorilor să își conecteze CashApp, Patreon sau Venmo și să primească bonusuri în cripto; Visa și MasterCard au introdus clienților lor servicii cripto și plăți cripto. Pe măsură ce tot mai multe companii acceptă criptomonezile că formă de plată, programele de recompense digitale reprezintă următorul pas, oferind o oportunitate unică de a satisface cererea generației Z de plăți flexibile și tranzacții digitale.
Pe măsură ce mediul de business devine din ce în ce mai complex, liderii sunt provocați să regândească totul, de la integrarea tehnologiei, modalităților de plată, revoluția no-code până la implicarea angajaților, munca la distanță și agilitatea ca mod de lucru. Prin cunoașterea acestor șapte tendințe, liderii pot satisface cerințele unui mediu în schimbare rapidă cu strategii centrate pe client care combină datele și tehnologia cu elementul uman. Procedând astfel, ei vor fi probabil mai pregătiți să valorifice avantajele tehnologiei, să aprofundeze relațiile cu angajații, să se conecteze cu clienții și să stimuleze creșterea companiilor lor.
Autor: Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente
Simplify, ecosistemul de business pentru magazinele online, își accelerează expansiunea și își extinde operațiunile logistice. Noul centru de e-fufillment, aflat la Cluj pe o...
Pentru a vă ajuta să navigați cât mai bine, acest website folosește fișiere de tip cookie absolut necesare, iar cu acordul dvs. dorim să folosim și alte fisiere de tip cookie de analiză și produse oferite de Google Inc.
Poţi seta ce cookie doreşti să fie activ de la Setări de confidențialitate.
Citește mai mult
Acceptă
Schimbă setările
Setări cookie box
Setări cookie box
Setări de confidențialitate
Alegeți ce cookie-uri să fie autorizate.
Puteți schimba aceste setări oricând. Deși aceasta poate rezulta în devenirea unor funcții indisponibile. Pentru informații legate de ștergerea cookie-urile vă rugăm să consultați funcția de Ajutor al browser-ului dvs.
CITIȚI MAI MULT DESPRE COOKIE-URILE UTILIZATE DE NOI.
Cu ajutorul cursorului puteți activa sau dezactiva diferite tipuri de cookie:
Acest site va:
Esențial: rețineți setarea permisiunilor pentru cookie
Esențiale: permiteți modulele cookie pentru sesiuni
Esențiale: adunați informațiile pe care le introduceți într-o formă de contact, un buletin informativ și alte formulare din toate paginile
Esențial: urmăriți ce introduceți într-un coș de cumpărături
Esențiale: autentificați-vă că sunteți conectat (ă) la contul dvs. de utilizator
Funcționalitate: rețineți regiunea și țara selectată
Google Analytics: urmăriți paginile vizitate și interacțiunile efectuate
Google Analytics: Urmăriți locația și regiunea pe baza numărului IP
Google Analytics: urmăriți timpul petrecut pe fiecare pagină
Analytics: măriți calitatea datelor funcțiilor de statistici
Publicitate: adaptați informațiile și publicitatea în funcție de interesele dvs., bazate pe ex. conținutul pe care l-ați vizitat anterior. (În prezent, nu folosim cookie-uri de direcționare sau de direcționare
Publicitate: Strângeți informații de identificare personală, cum ar fi numele și locația
Acest site va:
Esențial: rețineți setarea permisiunilor pentru cookie
Esențiale: permiteți modulele cookie pentru sesiuni
Esențiale: adunați informațiile pe care le introduceți într-o formă de contact, un buletin informativ și alte formulare din toate paginile
Esențial: urmăriți ce introduceți într-un coș de cumpărături
Esențiale: autentificați-vă că sunteți conectat (ă) la contul dvs. de utilizator
Funcționalitate: rețineți regiunea și țara selectată
Acest site web nu va:
Amintiți-vă datele de conectare
Google Analytics: urmăriți paginile vizitate și interacțiunile efectuate
Google Analytics: Urmăriți locația și regiunea pe baza numărului IP
Google Analytics: urmăriți timpul petrecut pe fiecare pagină
Analytics: măriți calitatea datelor funcțiilor de statistici
Publicitate: adaptați informațiile și publicitatea în funcție de interesele dvs., bazate pe ex. conținutul pe care l-ați vizitat anterior. (În prezent, nu folosim cookie-uri de direcționare sau de direcționare
Publicitate: Strângeți informații de identificare personală, cum ar fi numele și locația
Acest site va:
Essential: Remember your cookie permission setting
Essential: Allow session cookies
Essential: Gather information you input into a contact forms, newsletter and other forms across all pages
Essential: Keep track of what you input in a shopping cart
Essential: Authenticate that you are logged into your user account
Essential: Remember language version you selected
Functionality: Remember social media settings
Functionality: Remember selected region and country
Analytics: Keep track of your visited pages and interaction taken
Analytics: Keep track about your location and region based on your IP number
Analytics: Keep track of the time spent on each page
Analytics: Increase the data quality of the statistics functions
Acest site web nu va:
Amintiți-vă datele de conectare
Publicitate: Folosiți informații pentru publicitate personalizată cu terțe părți
Publicitate: vă permite să vă conectați la site-urile sociale
Publicitate: identificați dispozitivul pe care îl utilizați
Publicitate: Strângeți informații de identificare personală, cum ar fi numele și locația
Acest site va:
Essential: Remember your cookie permission setting
Essential: Allow session cookies
Essential: Gather information you input into a contact forms, newsletter and other forms across all pages
Essential: Keep track of what you input in a shopping cart
Essential: Authenticate that you are logged into your user account
Essential: Remember language version you selected
Functionality: Remember social media settings
Functionality: Remember selected region and country
Analytics: Keep track of your visited pages and interaction taken
Analytics: Keep track about your location and region based on your IP number
Analytics: Keep track of the time spent on each page
Analytics: Increase the data quality of the statistics functions
Advertising: Use information for tailored advertising with third parties
Advertising: Allow you to connect to social sitesl Advertising: Identify device you are using
Advertising: Gather personally identifiable information such as name and location