26 octombrie 2021
2.5 C
București

Piața muncii în pandemie. Beneficii și provocări pentru angajați și companii

De citit...

Lumea muncii s-a schimbat semnificativ, piața fiind influențată de pandemia COVID 19. Criza sanitară a grăbit implementarea, în relația angajator – salariat, a unor noi sisteme mai flexibile de lucru, dar a crescut și numărul provocărilor cu care firmele și angajații lor se confruntă. Experții în resurse umane vorbesc despre o nouă eră pe piața muncii, o eră în care omul este pus în prim-plan. Beneficiile noului context sunt de ambele părți: angajatorii au la dispoziție un bazin mult mai mare de candidați, iar angajații se bucură de un grad mai ridicat de independență, fapt ce le-a influențat pozitiv productivitatea muncii. Și provocările apărute privesc toți actorii din piața muncii și îi obligă se se muleze pe condițiile actuale.

Toate aceste schimbări produse la nivelul pieței muncii de declanșarea crizei sanitare sunt privite de specialiștii în HR din două direcții: una pozitivă și una provocatoare, atât pentru angajatori cât și pentru candidați.

Răzvan Zglobiu, Head of Sales and Talent Acquisition în cadrul companiei de recrutare APT, este de părere că remodelarea proceselor de recrutare și de angajare a deschis noi uși către un pool mai mare de candidați, în ceea ce privește aria geografică, nivelul de experiență și de pregătire, rata de prezență a acestora la interviurile online, precum și nivelul de deschidere către noi oportunități profesionale.

În plus, datorită modelelor de lucru „work from home” sau „hybrid”, a crescut nivelul de independență a angajaților, performanța acestora și nivelul de încredere reciprocă dintre angajați și angajatori.

Cel mai mare shift s-a produs, din punctul nostru de vedere, în valorile candidaților. Companii care nu aveau nici măcar politici de „work from home” au fost forțate să se adapteze, iar angajații lor au observat cât de eficienți sunt când nu trebuie să mai piardă două ore pe zi pe drum și au mai observat că pot investi timpul acesta în familii și viața personală. Ceea ce înainte era văzut ca un beneficiu – și aici mă refer la politica de „work from home” – a devenit în prezent un factor de igienă în alegerea următorului angajator. Alte schimbări majore țin de apăsarea pedalei de accelerație în digitalizarea proceselor interne (lucru permis și de deschiderea subită a instituțiilor statului către colaborarea digitală), de accesul liberalizat la alte piețe, de creșterea puternică a companiilor din zona de e-commerce, de exemplu.”, precizează Ana Dumitru, Managing Director HRS România.

Oamenii au devenit mult mai conștienți de faptul că trebuie să existe un echilibru între viața profesională și cea personală și de aceea caută angajatori care le dau șansa a-și atinge acest scop. Astăzi, candidații se îndreaptă către companii cu produse și servicii inovative, unde să simtă că munca lor are un impact real și palpabil, își doresc relații de muncă sănătoase și bazate pe respect reciproc.

Optimizarea resurselor a fost, de asemenea, o prioritate pentru organizații în această perioadă. Au scăzut costurile cu spațiul de lucru, companiile reducând mult spațiul fizic pus la dispoziția angajaților. Totodată, piața muncii din România este o piață cu diferențe salariale în funcție de zona geografică, ceea ce, pentru unii angajatori, poate însemna și o optimizare de costuri (scăderea unor bugete în zonele unde se găsesc candidați și realocarea pentru alte roluri, mai dificil de acoperit, astfel încât angajatorul respectiv să aibă acest avantaj competitiv pe piață).”, explică Bogdan Gabor, Country Manager Lugera și președinte al Asociației Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU).

Provocări majore pe piața muncii

Anton Fistican, Director Best Personal Services,atrage atenția că impactul crizei sanitare asupra pieței muncii va depinde de evoluția pandemiei.

 „Criza sanitară a produs efecte atât asupra angajaților cât și a întreprinderilor. Impactul cel mai puternic a fost asupra întreprinderilor mici și mijlocii, care au avut cele mai mari pierderi economice. În această categorie intră firmele care au ca obiect principal de activitate cazarea, alimentația, comerțul cu ridicata ți cu amănuntul și industria prelucrătoare. Astfel, au căzut victime ale pandemiei și angajații care au avut foarte mult de suferit din punct de vedere financiar, atât în urma închiderii unor firme cât și a șomajului tehnic. Pandemia a modificat semnificativ și raporturile de muncă dintre angajați și angajatori, prin introducerea lucrului în sistemul remote. Companiile au fost nevoite să se adapteze la noi reguli, să găsească soluții, iar majoritatea angajaților să se obișnuiască cu lucrul de acasă”, menționează Directorul Best Personal Services.

O altă mare provocare o constituie deficitul de personal care a apărut în anumite domenii de activitate. Raluca Peneș, HR Manager la Smartree România, include în această categorie industrii ca IT, logistica, retail. „Dacă până în pandemie lucrul de acasă era asimilat drept un beneficiu, implementat doar în anumite companii, în special cele cu profil IT și pentru un număr limitat de zile, acum această formă de lucru este deja o cerință pentru majoritatea candidaților și un criteriu definitoriu pentru selecția viitorului job. Nu putem vorbi despre o direcție pozitivă sau negativă, ci despre o schimbare pe piața forței de muncă, o realitate la care angajatorii trebuie să se adapteze. Cu siguranță însă, că, și după un an și jumătate de criză medicală, există în continuare domenii de activitate extrem de afectate de situația curentă.”, punctează specialistul.

Despre faptul că anumite industrii sunt încă extrem de afectate de situația epidemiologică din ultimul an și jumătate vorbește și Managing Directorul HRS România. „Statistic, rata șomajului nu s-a îmbunătățit semnificativ față de aceeași perioadă a anului trecut. În schimb, am putut observa, încă de la sfârșitul lui 2020, deblocarea angajărilor – în condițiile în care în martie 2020, 80% dintre proiectele de recrutare pe care lucram au fost oprite temporar sau permanent. Perspectivele globale sunt optimiste și volatilitatea a scăzut într-o foarte mare măsură.”, arată Ana Dumitru.

Cea mai mare provocare a fost aceea de a păstra siguranța angajaților în fața pandemiei prin aplicarea tuturor măsurilor necesare, fapt care a fost consumator de resurse atât umane cât și financiare. Provocările majore se mai referă la calibrarea ofertei angajaților cu nevoile, cerințele candidaților și angajaților, pachetele de beneficii au fost adaptate noilor nevoi, nivelul de înțelegere și empatie pentru angajați a crescut simțitor, la fel și nivelul de adaptabilitate al angajatorilor la modul și programul de lucru al angajaților. Managerii s-au confruntat cu o formă de control mult redusă a activităților, ceea ce poate să influențeze modul în care aceștia își evaluează rolul în organizație sau în echipă. ”, declară, la rândul său, Răzvan Zglobiu

Piața s-a adaptat deja

După șocul de la începutul pandemiei, piața s-a adaptat deja la noul context și acționează după regulile de acum. Bogdan Gabor subliniază faptul că, din proiectele gestionate, se observă faptul că nu multe companii își extind echipele dar, pentru marea majoritate, lucrurile sunt stabile.

Dificultățile de dinainte de pandemie rămân: discrepanța între cerere și ofertă pentru rolurile de specialiști sau rolurile nișate. În urma perioadei de lockdown, multe roluri s-au mutat remote – parțial sau total, ceea ce înseamnă pentru angajatori mai multă flexibilitate în zona de recrutare și o bază de date mai mare de candidați. Totusi, deși „Work from anywhere” este un concept tot mai des folosit, sunt situații în care este în continuare văzut ca beneficiu în procesul de recrutare.”, detaliază Country Manager-ul Lugera și președintele AFSRU.

Experții în resurse umane cred că putem vorbi despre o redresae a pieței muncii și vin cu multe argumente în susținerea acestei ipoteze.

Pe parcursul pandemiei, piața muncii a suferit mai multe schimbări. În primăvara anului 2020, a avut loc o răsturnare a acesteia, în sensul că a devenit o piață a angajatorilor, iar la finalul aceluiasi an a revenit la o piață condusă de candidați. În prezent, suntem în modelul în care există suficiente locuri de muncă disponibile, iar candidații sunt selectivi și foarte atenți la oferta salarială, modul și programul de lucru, pachetele de beneficii, posibilitățile de dezvoltare profesională. Angajații „blue collar” sunt mai impactați de pandemie, comparativ cu „white collar”, deoarece cei din domeniile cele mai afectate au trecut prin reconversie profesională – de exemplu Horeca,  dar în continuare depind de evoluția economiei. Estimările le putem face doar pe termen mediu, deoarece încă nu avem predictibilitate asupra evoluției pandemice și a măsurile ce vin odată cu aceasta. Astfel, pe termen mediu nu vom reveni la nivelul de dinainte. Flexibilitatea modului în care lucrăm și a programului remodelează piața în mod dinamic, iar  adaptarea angajatorilor și a candidaților devine deja o constantă.”, argumentează Răzvan Zglobiu.

Deficitul de personal existent acum pe piața muncii va dăinui pentru o perioadă lungă de timp.

Legat de evoluția pieței muncii, Raluca Peneș spune că, dacă ne gândim la profilul candidaților, la așteptările lor actuale, niciodată nu vom reveni la situația anterioară. „Deja a trecut peste un an și jumătate și am intrat într-o altă formă de “normalitate”, iar candidații, dar și angajatorii, s-au adaptat într-o măsură mai mare sau mică contextului acesta.”, precizează HR Manager-ul Smartree România.

La rândul său, Anton Fistican este de părere că, după șocul declanșat de pandemie, după toate schimbările majore care au apărut în întreaga societate la nivel economic și personal, cu siguranță după redresarea economică și după finalizarea pandemiei, oamenii și companiile vor continua să folosească digitalizarea și munca de acasă căt mai mult. De asemenea, se va acorda o importanță majoră siguranței din punct de vedere igienic, la locul de muncă, acasă și în ieșirile în societate.

Pandemia a transformat radical piața muncii. Din păcate, a afectat atât economia cât și sistemul medical din România. Schimbările au apărut atât în viața personală cât și în cea profesională. Piața muncii a fost grav afectată și cu siguranță procesul de vindecare va fi unul lent. De asemenea, nu vom mai reveni niciodată la nivelul de dinaintea pandemiei, vor deveni o normalitate întâlnirile online, lucrul remote, recrutarea online, iar companiile vor trebui să continue să-și îmbunătățească politicile care vizează lucrul de acasă sau programul flexibil.”, concluzionează Director Best Personal Services.

Autor: Ștefania Enache
Foto: Ordinea Zilei

 

 

 

- Publicitate -spot_img

Mai multe articole

CMS România a recrutat-o pe Laura Grigore în poziția de Senior Counsel

Firma internațională de avocatură CMS anunță cooptarea Laurei Grigore în cadrul practicii de tehnologie, media și telecomunicații a biroului din București, începând cu data...

Știrile zilei

- Publicitate -spot_img