6 decembrie 2022
3.9 C
București

Oamenii iubesc pâine. Ce spun nutriționiștii?

De citit...

Unul dintre cele mai îndrăgite alimente este pâinea. Are un gust atât de bun, dar există numeroase avertismente în privința consumului de pâine de la nutriționiști și nu numai de la ei.

Natalie Mokari, un dietetician din Charlotte, Carolina de Nord, a precizat, pentru CNN, că există diete întregi centrate pe eliminarea pâinii și a altor carbohidrați și sunt făcuți de rușine cei care consumă alimente din aceste categorii. „Văd o mulțime de clienți care cred că nu ar trebui să mănânce pâine, ceea ce este trist pentru mine, deoarece pâinea este o sursă excelentă de cereale integrale. Da, este adevărat: pâinea poate face parte dintr-o dietă echilibrată, iar carbohidrații sunt esențiali pentru o sănătate bună”, susține dieteticianul .

În plus, consumul a două până la trei porții zilnice de cereale integrale, care pot fi găsite în pâine, reprezintă un obicei sănătos deoarece poate preveni diabetul de tip 2, bolile cardiovasculare și cancerele colorectale, pancreatice și gastrice. La această concluzie ajunge un studiu din 2017.

De altfel, Natalie Mokari atrage atenția că avem nevoie de carbohidrați pentru a funcționa. „Carbohidrații sunt alimente pentru creier. Dacă observi, ori de câte ori nu ai carbohidrați, te simți cu adevărat lent, s-ar putea să ai ceață pe creier, pur și simplu nu ai atât de multă energie.”, subliniază specialistul.

Dieteticianul precizează că, dacă sunteți în căutarea celei mai sănătoase pâini, trebuie să luați în considerare mai mulți factori, cum ar fi ce fel de pâine cumpărați, cum se combină cu celelalte alimente și cât de echilibrată este relația ta cu acest produs. 

Grâu, alb și aluat 

Există un tip de pâine care este mai hrănitoare decât celelalte? Depinde de ceea ce cauți. „Este important să vă definiți obiectivele de sănătate”, avertizează Steph Grasso, un dietetician din Washington, DC.

„Ce înseamnă sănătos?” Mokari spune că pâinea de grâu oferă mai multe vitamine, cereale integrale și fibre și au un impact mai puțin negativ asupra zahărului din sânge, ceea ce poate fi util pentru persoanele care au rezistență la insulină. „Dar unii oameni au o preferință puternică pentru pâinea albă, Dacă analizași și comparați etichetele diferitelor sortimente  constatați că  nu sunt chiar atât de diferite”, explică dieteticianul.

Celor care au îngrijorări cu privire la sănătatea intestinului sau care doresc să capteze gustul pâinii albe fără același nivel de rafinare, specialistul le sugerează să verifice din ce tip de aluat este produsul pe care îl consumă.

Aluatul este fermentat, un proces care poate fi de ajutor microbiomului intestinal, iar dacă ceea ce ați cumpărat este cu adevărat aluat fermentat lent, este posibil să puteți digera glutenul mai ușor.

Dincolo de tipul de pâine, Mokari le recomandă oamenilor să se uite la ingredientele din care este făcută. „Căutați ingrediente simple, cum ar fi făină, apă, sare și drojdie, mai ales pentru că este ușor să introduceți niveluri mai mari de zahăr și sodiu prin consumul de difertite varietăți de panificație”, ne îndeamnă dieteticianul .

Dacă sunteți în căutarea unui produs ce conține  mai multe fibre, cerealele integrale sunt calea de urmat. Pentru a evita etichetele înșelătoare, verificați lista de ingrediente – primul cuvânt ar trebui să fie „întreg” dacă este într-adevăr pâine integrală. Pentru un pic de fibre în plus, căutați pâine cu semințe în crustă. Și dacă este posibil, cumpărarea de la brutării locale vă poate ajuta să găsiți pâine proaspătă, de bună calitate, cu ingrediente simple”, completează Steph Grasso.

Ce ziceți de pâinea dietetică sau cu conținut scăzut de carbohidrați? Mokari transmite că nu este un fan. De obicei, au mai multe ingrediente adăugate și inutile pentru a le face să aibă un gust mai bun. „Dar respect dorințele oamenilor dacă ei simt cu adevărat că un conținut scăzut de carbohidrați este cel mai bine pentru ei”, a spus ea.

Nutriționista ne încurajează să ne gândim la meniul zilnic ca la un întreg. Astfel că, dacă ești îngrijorat de nivelul zahărului din sânge, pâinea poate face parte dintr-o masă echilibrată dacă adaugi grăsimi și proteine sănătoase.

La rândul său, Grasso susține că tipul de carbohidrații precum cei din pâine oferă un aport rapid de energie, dar care se prăbușește dacă sunt consumați singuri. Prin adăugarea de proteine și grăsimi vă puteți menține nivelul de energie ridicat.

Fie că este vorba de cereale integrale sau de pâine albă, voi încuraja pe cineva să consume întotdeauna o proteină și o grăsime ”, adaugă Mokari.

De exemplu, dacă pregătiți micul dejun, încercați să combinați pâinea prăjită cu ouă, avocado sau unt de arahide. Pentru prânz, sandvișurile sunt subestimate pentru capacitatea lor de a combina proteine, produse, grăsimi sănătoase și carbohidrați. Și dacă există o salată mare cu proteine la cină, trebuie să ne asigurăm întotdeauna că are carbohidrați dintr-o bucată de pâine.

Este vorba de echilibru. La sfârșitul zilei, îți va da energie, te va face să te simți bine”, argumentează Grasso.

Specialistul este de părere că este important să știi dacă funcționează pentru tine un anumit tip de pâine. Pâinea poate varia foarte mult ca preț, dar puteți găsi ceva care vă alimentează la fel de bine, indiferent de buget.

A fi în „trend” nu înseamnă că este întotdeauna mai bine. Și dacă îți place pâinea, mănâncă-o în modurile în care îți place, pentru că restricționarea severă a alimentelor care îți fac plăcere poate duce la efecte contrare – și pur și simplu nu este un mod foarte fericit de a trăi”, atenționează Grasso.

La rândul său, Mokari amintește atunci când restricționezi mai mult un aliment, îl vei dori mai mult, așa că păstrează-l în dietă.

Înlăturați acest stigmat față de pâine și față de alte alimente cu carbohidrați care au fost demonizați și includeți-le ca parte a unei diete echilibrate”, punctează Mokari.

Trebuie să-ți tratezi corpul frumos. Este mai sănătos să ai o mentalitate nerestrictivă și să o echilibrezi pe parcursul zilei”, conchide Grasso.

Autor: Corina Gheorghe
Foto: Pixabay.com

 

 

 

- Publicitate -spot_img

Mai multe articole

Care sunt cele mai mari amenințări la adresa derulării unor afaceri

Cele mai mari ameninţări la adresa derulării afacerilor în următorii doi ani, în ţările G20, sunt reprezentate de impactul inflaţiei rapide, al crizei datoriilor...

Știrile zilei

- Publicitate -spot_img