30 septembrie 2022
15.2 C
București

O nouă funcție în învățământ…ninja anti COVID-19

De citit...

Guvernul Orban vrea ca școlile și grădinițele să lupte împotriva pandemiei prin numirea unui…responsabil cu protecția împotriva COVID-19. Măsura este inclusă în ghidurile privind organizarea și desfășurarea activităților în cadrul unităților de învățământ pentru anul școlar 2020-2021, publicate de Ministerul Educației și Cercetării pe site-ul educatiacontinua.edu.ro.

În documentele amintite nu se precizează dacă postul de „ninja anti COVID-19” este ocupat prin concurs și ce probe trebuie să treacă persoana care se califică pentru funcția respectivă. În schimb, ni se spune că responsabilul cu protecția împotriva COVID-19 trebuie să întocmească un plan de măsuri pe care îl va supune aprobării conducerii școlii sau grădiniței.

Trecând peste ridicolul situației în care sunt puse unitățile de învățământ, nu putem să nu remarcăm faptul că administrația centrală vrea ca toată povara măsurilor luate pentru evitarea îmbolnăvirilor cu noul coronavirus să cadă în sarcina cadrelor didactice și  în cea apărinților.

Vom prezenta pe rând fiecare dintre ghiduri pentru a vedea exact propunerile pe care Ministerul Educației le face pentru începerea noului an școlar.

În ce condiții îți poți duce copilul la grădiniță?

Ghidul pentru învățământul preșcolar, pe care îl puteți consulta AICI ,  stabilește că părinții/ aparținătorii nu au acces în spaţiul interior al grădiniţei. Copiii vor fi preluaţi de la poarta unităţii de învăţământ de către o persoană desemnată de director şi, în acelaşi mod, la final, vor fi conduşi spre ieşire.

Nicio altă persoană, în afară de copii şi personalul unităţii, nu va fi admisă, în afara cazurilor excepţionale, unde este necesară aprobarea conducerii unităţii de învăţământ. Măsuri speciale vor fi luate pentru admiterea personalului de sprijin în cazul copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES)”, se arată în document.

De asemenea, copiii care fac parte dintr-un grup în risc (boli cronice, precum obezitate severă şi diabet, dizabilităţi, boli rare, imunodeficienţe) vor reveni în unitatea de învăţământ cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor. Pentru cazul în care aceştia nu pot reveni, reprezentanţii unităţilor de învăţământ vor identifica soluţii de a organiza continuarea procesului educaţional la distanţă.

În ghid se recomandă folosire mai multor uşi de acces, dacă există, iar în cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanţării fizice a persoanelor care intră în instituţia de învăţământ este „esenţială”.

De asemenea, se poate intra eşalonat la intervale orare stabilite în funcţie de zone sau de clădiri (aripi, etaj etc.).

Pentru grădiniţe, este menţionată realizarea unor trasee bine delimitate şi semnalizate în incinta unităţii de învăţământ (chiar şi în sala de grupă) şi în spaţiul aferent din curte.

Totodată, în sălile de grupă vor trebui să fie maximum 20 de copii cu 2 adulţi.

Conducerea unităţii de învăţământ se va asigura că există o listă de persoane de rezervă pentru înlocuirea personalului în situaţiile speciale de îmbolnăvire sau de suspiciune de îmbolnăvire cu SARS-Cov-2 (pensionari, suplinitori, studenţi ai facultăţilor de pedagogie etc.)”, se arată în documente.

La grădiniţele cu program normal (5 ore/zi), copiii vin cu pacheţelul de mâncare de acasă şi acesta este servit, de regulă, la ora 10.00.

Personalul sau copiii cu temperatură crescută (depistată la domiciliu) sau cu probleme respiratorii nu vor intra în unitatea de învăţământ, vor rămâne la domiciliu. (…) Copiii sau membrii personalului care prezintă manifestări suspecte de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 vor fi izolaţi până la plecarea din unitatea de învăţământ, conform recomandărilor în vigoare”, mai prevede ghidul.

Învățământul gimnazial și liceal

Pentru învățământul gimnazial și liceal, Ministerul Educației vine cu mai multe ghiduri, câte unul pentru fiecare ciclu în parte.

Astfel, elevii, indiferent dacă sunt la gimnaziu sau la liceu, vor avea ore de curs de 55 de minute, pauzele pentru schimbarea cadrelor didactice fiind de cinci minute.

În intervalul de 55 de minute, fiecare clasă, conform unei organizări la nivel de palier (zona deservită de o toaletă), va avea o pauză de 10-15 minute.

Pauzele dintre ore vor fi de cinci minute, numai pentru schimbarea claselor, de către cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute. În acest interval de 55 de minute, fiecare clasă, conform unei organizări la nivel de palier (zona deservită de o toaletă) va avea o pauză de 10-15 minute. Pauzele vor fi organizate astfel încât să nu se intersecteze elevii de la clase diferite şi folosirea toaletelor să fie făcută în condiţii de distanţare. Pentru elevii care nu merg la toaletă, în aceste pauze individualizate pentru fiecare clasă, cadrul didactic va organiza activităţi recreative în clasă sau, dacă este posibil, fără intersectarea cu alte clase, în aer liber, activităţi care să includă mişcare”, se arată în ghid.

În pauzele comune, de cinci minute, este permisă numai circulaţia profesorilor pe holuri, de la o clasă la alta, iar elevii rămân în sălile proprii de clasă.

În cazul folosirii unor cabinete sau laboratoare, pauzele comune de 5 minute sunt destinate dezinfectării acestora pentru noile clase/grupe care le vor folosi.

Deplasarea elevilor către şi dinspre aceste săli se face la începutul şi la sfârşitul orelor de 55 de minute, însoţiţi de către cadrul didactic”, mai prevede ghidul.

Cadrele didactice vor folosi agende, unde vor înregistra notele şi absenţele elevilor, iar transferul acestor înregistrări în cataloagele claselor se face după un program stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, pentru reducerea riscurilor asociate unei aglomerări de cadre didactice în cancelarii şi a atingerii cataloagelor de către diferite cadre didactice pe parcursul aceleiaşi zile.

Pe cât posibil, se va folosi comunicarea la distanţă pentru informarea profesorilor diriginţi şi a părinţilor sau, unde este posibil, catalogul electronic”, se menţionează în ghid.

Se propune realizarea unui orar organizat „modular”, care ar avea avantaje în cazul celor trei scenarii.

În cazul tuturor celor trei scenarii, organizarea modulară a orarului prezintă avantaje evidente: reducerea riscurilor asociate apropierii fizice în cazul scenariului 1 şi scenariului 2 (profesorii vin în contact cu mai puţine clase într-o perioadă de timp); reducerea efortului elevilor în cazul tuturor scenariilor, prin scăderea numărului de discipline care necesită concentrarea lor şi efectuarea de teme pentru acasă într-un interval de timp; flexibilizarea orarului în scenariul 3, prin reducerea numărului de profesori (2 sau 3) cu care o clasă lucrează într-o săptămână şi reducerea numărului de clase cu care un profesor lucrează într-o săptămână”, prevede ghidul.

În situaţii justificate de risc pentru elevi sau alte persoane care locuiesc împreună cu aceştia, părinţii pot stabili împreună cu reprezentanţii unităţii de învăţământ aplicarea unor scenarii alternative pentru copiii proprii, în perioade determinate de timp.

În funcţie de resursele disponibile, va fi încurajată utilizarea formei electronice a manualelor şi a materialelor auxiliare şi se va reduce la minimum transmiterea de materiale în format fizic între elevi şi cadrele didactice”, se mai arată în document.

Totodată, pentru reducerea contactului „inutil” între elevi, îndeosebi în oraşele mari, cu număr maxim de elevi la clasă, este recomandabilă împărţirea claselor în jumătăţi fixe, fără posibilităţi de „transfer”. Astfel, în loc de clasele a IX-a A şi a IX-a B, vor exista clasele 9A1, 9A2, 9B1, 9B2.

Autor: Isabela Nicolescu
Foto: Arhiva Ordinea Zilei

 

 

 

 

 

 

- Publicitate -spot_img

Mai multe articole

Știrile zilei

- Publicitate -spot_img