Ludmila Corlăteanu, antreprenoarea care a pus bazele brandului Milla Milla, a fost obligată de pandemie să-și reinventeze afacerea. După 12 ani în care businessul pe care îl construise de la zero ajunsese la un anumit nivel, Ludmila a trebuit să o ia de la capăt și să pună din nou cărămidă peste cărămidă pentru a duce afacerea într-o direcție nouă. Pasiunea pentru modă și creație a fost stimulentul care a ajutat-o să meargă mai departe. Astăzi, brandul Milla Milla se vinde online, printr-un magazin în plină dezvoltare, care pe zi ce trece are tot mai mulți clienți.
Ludmila s-a născut la Chișinău și de mică i-a plăcut să „inventeze” haine. Inițial și-a îmbrăcat păpușile, pentru ca, pe la zece ani, să-și confecționeze singură piese vestimentare. Părinții i-au încurajat pasiunea și au înscris-o la cursurile de croitorie de la Clubul Pionierilor.
„Un parcurs logic a fost pentru mine să dau admitere la Colegiul Tehnologic din Chișinău, specializarea desingn și construcție de tipare, iar apoi să-mi continui studiile la școala de modă Istituto Marangoni din Milano. Deși foarte diferite, aceste două perioade din viața mea au însemnat fericire, pentru că eram în elementul meu și învățam lucruri noi. Imediat după ce am finalizat școala de la Milano, am venit la București, acolo unde am pus bazele afacerii mele. Practica se deosebește de teorie, asta pentru că deși îmi trăiesc visul practicând profesia pe care mi-am dorit-o, 90% din timpul meu nu este despre creație, ci despre management și logistică. Totuși, mă consider norocoasă, o dată pentru că Dumnezeu mi-a dat un talent, și a doua oară pentru că m-a ajutat să-l exploatez.”, povestește antreprenoarea.
„Moda și creația sunt tot ceea ce mi-am dorit să fac în viață”
Ludmila susține că moda și creația sunt tot ceea ce și-a dorit să facă în viață. De aici și businessul pe care l-a construit de la zero și pe care îl vede ca fiind realizarea sa majoră.
Creatoarea de modă atrage atenția că fără pasiune nu ai cum să reziști în acest domeniu în care provocările sunt multe. „Cea dintâi este să capeți relevanță pentru piață. Dacă atingi acest prag, o să poți să crești ca profesionist.”, punctează Ludmila.
La fel de importantă este și puterea de adaptabilitate la tot ceea ce e nou. O astfel de forță a dovedit Ludmila Corlăteanu atunci când a fost obligată de contextul generat de pandemie să-și reinventeze afacerea.
„În pandemie, pentru mine și afacerea mea s-a schimbat totul. În primul rând, pentru că am pierdut două piețe de desfacere en gros, o direcție dezvoltată în 12 ani. Acum doi ani am suferit pierderi mari din cauza pandemiei: facturi neîncasate, marfă neridicată. A trebuit să închid atelierul și să eliberez angajații, ca apoi să mă mut într-un birou și să redresez afacerea. În aprilie 2020, am lansat vânzările directe prin magazinul online millamilla.shop.”, explică creatoarea de modă.
Pentru a-și salva afacerea, Ludmila a ales o linie de business nouă și anume vânzările directe. Schimbarea a intervenit după 12 ani în care comercializase totul en gros.
„A trebuit să învăt multe lucruri noi, să iau cursuri, pentru că doar partea de design îmi era cunoscută. Marketing, SM, brand management, PR sunt doar câteva direcții noi pe care a trebuit să le exploatez. Prima lecție pe care am învățat-o în pandemie este că trebuia să mă adaptez. A doua a fost să uit tot ceea ce învățasem în 12 ani și s-o iau de la capăt. Regulile vechi nu mai funcționau, iar cele noi încă nu erau făcute, și, după cum arată practica, nici nu o să se mai facă. O industrie întreaga funcționa după ceas, cu două sezoane pe an și supraproducție. Eu nu mă mai regăsesc în acel punct. Am început să fac lucrurile intuitiv și să cresc și să organizez totul de la zero”, susține Ludmila.
Antreprenoarea aplică în fiecare zi ceea ce învață, iar una dintre lecțiile majore este aceea că a descoperit că o comunitate te poate ajuta mult.
„În perioada în care nu se putea călători, eu am găsit colaborări fructuoase în online. În acest moment, cariera mea tot în modă se desfășoară. Vreau să cresc afacerea din nou, dar sunt deschisă către toate surprizele pe care le poate aduce viața. Cele mai mari provocări în modă sunt în continuare vânzările și producția. Se folosește automatizarea doar la o categorie mică de produse: blugi, cămași, sacouri și tricouri. În rest, totul depinde foarte mult de factorul uman. Dar tot factorul uman este cel care aduce și un avantaj: din punctul de vedere al creației nicio Inteligență Artificială nu poate prelua, în viitorul apropiat, această funcție. Ținând cont de toate evenimentele anului 2022, tragice din pacate, eu presupun că, după, va urma o perioadă de renaștere în lume, o perioadă în care creativul va înflori.”, concluzionează Ludmila Corlăteanu.
Autor: Ștefania Enache
Foto: Arhiva Personală