23 mai 2025
22.3 C
București

Emiterea Cărţii Electronice de Identitate. Documentul este disponibil și în Braşov, Constanța, Iaşi, Oradea, Ploieşti, Timişoara

Ministerul de Interne anunţă continuarea procesului de extindere a serviciului de emitere a noii Cărţi Electronice de Identitate. Documentul devine disponibil în Braşov, Constanța, Iaşi, Oradea, Ploieşti şi Timişoara.

Din, 8 mai 2025, ora 10.00, Cartea Electronică de Identitate va deveni disponibilă şi pentru cetăţenii cu vârsta de peste 14 ani cu domiciliul în municipiile Braşov, Constanta, Iaşi, Oradea, Ploieşti şi Timişoara. Cetăţenii vor avea la dispoziţie 23 de ghişee unde se vor putea prezenta pentru efectuarea procedurilor de eliberare a Cărţii Electronice de Identitate”, au transmis reprezentanții Ministerului de Interne.

Instituţia precizează că programările se vor realiza exclusiv online, prin accesarea portalului HUB Servicii MAI.

Până în acest moment, peste 5.500 de persoane, din judeţul Cluj şi din municipiul Bucureşti, au depus cerere pentru a obţine noua carte electronică de identitate, iar aproximativ jumătate dintre ei au intrat deja în posesia noului document”, a menţionat instituţia.

Cetăţenii pot solicita eliberarea unei cărţi electronice de identitate, indiferent de termenul de valabilitate al actualului act de identitate.

Prima Carte Electronică de Identitate se eliberează gratuit pentru cetăţenii români începând cu vârsta de 14 ani, în limita fondurilor asigurate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

Principalele beneficii ale CEI:

  • Dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene
  • Elemente avansate de securitate, care asigură protecţie împotriva falsificării şi a furtului de identitate
  • Posibilitatea utilizării ca document de călătorie
  • Acces facil la servicii electronice şi posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică.

Cartea Electronică de Identitate nu este obligatorie, iar cei care nu o doresc vor primi, atunci când le expiră cartea de identitate curentă, un format neelectronic al cărţii de identitate. Acest format este mai mic decât cel actual, fiind asemănător cu un card bancar.

Ce date conține Cartea Electronică de Identitate?

  • Cartea Electronică de Identitate conține, în format tipărit, informații înscrise cu privire la:
  1. față: denumirea statului emitent; tipul documentului; numele de familie; prenumele; sexul titularului (F pentru feminin și M pentru masculin); cetățenia; data nașterii; codul numeric personal (CNP); numărul documentului; data expirării valabilității; semnătura olografă a titularului și imaginea facială a titularului;
  2. verso: data emiterii și autoritatea emitentă; zona de citire automată cu caractere identificabile optic și zona CIP.

Foarte important! Adresa de domiciliu a titularului nu se va mai înscrie în formatul tipărit al cărții electronice de identitate, ci doar în format electronic, pe suportul de stocare – CIP.

De asemenea, pe suportul electronic de stocare se includ datele biometrice ale titularului, respectiv imaginea facială și impresiunile papilare a două degete, precum și locul nașterii și prenumele părinților, aspecte care sunt reglementate de normele legale adoptate în aceste zile.

Ce date conține Cartea de Identitate Simplă?

  • Cartea de Identitate Simplă – utilizată de către cetățenii care nu doresc să intre în posesia unui act de identitate prevăzut cu suport de stocare electronic și care se va elibera de la data de 20 mai 2025 – cuprinde date referitoare la: denumirea statului emitent; tipul documentului; numele şi prenumele; sexul; cetăţenia; data naşterii; CNP; numărul documentului; data expirării valabilității; semnătura olografă a titularului; imaginea facială a titularului; adresa de domiciliu a titularului.

CITEȘTE ȘI: Informațiile pe care le conține Cartea Electronică de Identitate. Ce este Cartea de Identitate Simplă?

Din momentul realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea Cărţii Electronice de Identitate, Cartea de Identitate Simplă şi Cartea Electronică de Identitate se eliberează:

  •  cu valabilitate de doi ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani;
  •  cu valabilitate de patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 şi 14 ani;
  •  cu valabilitate de cinci ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  •  cu valabilitate de zece ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
  •  cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.

DE MENȚIONAT! Actele de identitate ( buletinul de identitate sau cartea de identitate model 1997 – eliberate) sunt și rămân valabile până la data expirării lor, cu precizarea că acestea, după data de 03.08.2031, nu vor mai avea valența de document de călătorie pe teritoriul Uniunii Europene.   

Autor: Isabela Nicolescu

Foto: MAI

Mai multe articole

Știrile zilei