18 aprilie 2024
8.2 C
București

Daniela Necefor: Orice ai alege să faci, fă-o cu excelență!

Succesul merge mână în mână cu munca și cu pasiunea pentru ceea ce faci. Iar atunci când ai și curajul de a îmbrățișa schimbarea fără nicio ezitare, este imposibil să nu atingi, în carieră, acele trepte pe care ți le-ai dorit.

Parcursul profesional al Danielei Necefor vine să confirme acest lucru. Și-a început drumul în carieră ca inginer la Energoreparații SA, iar astăzi conduce propria afacere – Total Business Solutions (TBS), o companie specializată în Consultanță Resurse Umane și Executive Search.

Trecerea de la statutul de angajat la cel de antreprenor a presupus un efort susținut de dorința de a reuși, pregătire continuă, muncă, timp și curajul de a risca.

Dar să o lăsăm chiar pe Daniela Necefor să ne vorbească despre experiența sa.

Matematica a fost pasiunea mea. Ea e cea care m-a îndrumat în viață. Așa că am urmat calea ingineriei și a finanțelor, lucrând în ambele domenii în cadrul unor companii multinaționale.

La un moment dat, devenind Manager Financiar și apoi Country Manager într-o companie de executive search și recrutare, am văzut ce înseamnă să lucrezi cu oamenii. Am constatat că îmi face foarte mare plăcere să lucrez cu OMUL din fața mea, pentru a ghida pașii săi, fie la începutul drumului sau la un punct de cotitură din viața sa profesională. Nu am crezut atunci că voi deveni antreprenor și, în plus, nu în acest domeniu.

Dar în 2000 pasiunea pentru oameni s-a transformat în antreprenoriat – Total Business Solutions (TBS), o companie specializată în Consultanță Resurse Umane și Executive Search.

Expertiza anterioară mi-a dat șansa de a deține noțiunile necesare pentru a dezvolta o afacere. O experiență unică, care acum mă ajută să înțeleg ce înseamnă o corporație sau un start-up, și, nu în ultimul rând, îmi oferă plăcerea de a lucra cu oamenii și de a îi consilia în carieră. Cunoașterea diverselor culturi organizaționale îmi sunt de mare folos în structurarea proceselor de recrutare și executive search, dar și a training-urilor și workshop-urilor oferite.

Acum, cu o expertiză de peste 20 de ani în executive search, recrutare și consultanță, doresc și pot să îi îndrum și să îi ghidez în propria lor carieră, atât pe elevii de liceu și pe studenți cât și pe cei intrați deja în piata muncii: juniori, middle management, seniori, executivi; pe cei care doresc să facă un pas înainte în cariera lor, pe cei care au un vis de împlinit. Obiectivul meu este cel de a găsi mereu omul potrivit pentru job-ul și compania potrivită, astfel încât angajatul și angajatorul să profite la maximum de relația lor.

Două schimbări profesionale majore

Eu personal am trecut prin două schimbări majore. Primul meu job a fost de inginer în cadrul Energoreparații SA. Prima schimbare a fost atunci când am trecut din domeniul ingineriei în cel al finanțelor. Acesta a fost un turning point. A fost genul de schimbare pe care nu o căutasem, nu mi-o dorisem, dar a apărut o oportunitate la acel moment. A fost în același timp și primul intreviu la care am fost invitată, pe atunci neavând nici cea mai vagă idee că voi ajunge în domeniul executive search al recrutării. Compania în care lucram ca inginer a realizat un joint venture cu o companie multinațională. A început reorganizarea și, pe atunci, în anii ‘90, au apărut noi funcții, specifice multinaționalelor, neexistente până atunci în România.

Reprezentanții companiei au considerat că am abilitățile și cunoștințele necesare unui nou post apărut în organigramă. Care era postul? Care era domeniul? Reporting Manager Financiar, US GAAP. Ce doreau de la acea persoană: să vorbească limba engleză fluent, să aibă abilitatea de a înțelege termenii financiari, abilitatea de a înțelege și analiza cifre, abilitatea de a învăța partea de raportare financiară în maximum șase luni – în limba engleză; să NU știe contabilitatea românească, pentru a putea înțelege ușor US GAAP (la acel moment existând diferențe majore între raportările financiare din țările vestice și cele din România); gândire analitică, open minded, bune abilități de comunicare (trebuia să comunic foarte mult cu cei din departamentele financiar-contabil și nu trebuia să fiu percepută ca un intrus în jobul lor).

Am trecut interviul și a trebuit să mă decid, de vineri până luni, dacă accept postul. Ce am făcut? Am pus în balanță prezentul și viitorul. Poate sună ciudat, dar nu e. Cred că cel mai important lucru pe care trebuie să îl luăm în considerare în cazul unei schimbări majore este confortul nostru – atât personal cât și profesional.

Nu trebuie să alegem un job pentru că e „la modă” sau pentru că este un domeniu unde se plătește bine – oricât de bine s-ar plăti, nu vei ajunge niciodată să performezi dacă nu îți place; trebuie să alegem un job doar când credem că putem performa.

Am ales riscul

Pe de o parte nu mă vedeam făcând inginerie în viitor, pe de alta îmi era teamă că nu voi face față unui domeniu total nou. Dar știam sigur că îmi place „să mă joc” cu cifrele, să le înțeleg, să le transform în realitate. Riscul era foarte mare. Decizia mea a fost clară. Am ales riscul, fiind conștientă de el, dar în același timp gândindu-mă că nu voi putea avea o viață profesională împlinită dacă rămâneam în inginerie, în contextul socio-economic de atunci.

Acesta a fost my first turning point. Prin prisma experienței proprii, turning point-ul este acea schimbare radicală profesională, când virezi spre un cu totul și cu totul alt domeniu. Nou din toate punctele de vedere, dar în același timp îți completează la modul practic, și nu doar teoretic, o imagine de ansamblu . Un moment decisiv al vieții tale, pe care îl accepți sau nu, pe care ți-l asumi sau nu. Acest turning point al carierei mele m-a ajutat enorm în luarea deciziei celei de a doua schimbări – atunci când am intrat în mediul antreprenorial.

La un moment dat, am devenit CFO al unei companii multinaționale de executive search și recrutare. Mi-a plăcut mult domeniul. I-am rugat pe cei de la headquarter să mă instruiască în direct search, ceea ce au și făcut. Astfel, în același timp cu munca de CFO, făceam și direct search din plăcere, pentru proiectele care intrau, mai ales pe partea financiară și tehnică,. Ulterior am devenit Country Manager pentru România și Bulgaria. Este un domeniu care mi-a plăcut mult și îmi place în continuare.

Nu am vrut să părăsesc România

La sfârșitul anului 1999, firma a luat decizia de a se retrage din mai multe țări, printre care și România. Mi-au făcut oferta de a mă muta în Londra, dar nu am vrut să părăsesc România.

Astfel, am ajuns la al doilea turning point. Ce să fac? Mă reîntorc ca CFO sau îmi deschid propria firmă de executive search și recrutare? Decizia aceasta a fost ceva mai ușor de luat decât cea anterioară. M-au ajutat clienții, prin faptul că mi-au spus: „Noi am lucrat cu tine, nu cu cei din Londra”. Așadar, cu acordul firmei la care lucrasem, am luat decizia de a-mi deschide propria firmă, „Total Business Solutions”, care activează pe piața din România de 20 de ani.

În această perioadă, am realizat că toate aceste schimbări radicale pe care le-am întreprins nu au făcut altceva decât să îmi completeze aria de expertiză.

În decursul anilor au fost câțiva oameni care mi-au rămas prieteni, care m-au susținut, m-au încurajat, mi-au dat sfaturi.

Dacă am folosi terminologia de acum, a fost un fel de coaching, dar cu resurse multiple, cu coach diferiți.

Ce resurse am accesat? Dorința de a genera excelență în ceea ce fac. Acesta a fost motto-ul întregii mele cariere: „Orice ai alege să faci, fă-o cu excelență!”. Apoi „arunci în ring” ambiția, educația, interesul pentru învățarea continuă, toate dublate de efort și timp.

Cred că cei care își asumă astfel de schimbări radicale au curajul de a încerca ceva nou, au ambiție, le place să riște, își asumă nu numai succesul, dar și potențialul eșec, și sunt conștienți că situația socio-economică nu stagnează, ci că este în permanentă schimbare.

Oricine își poate asuma astfel de schimbări. Diferența pe care o văd este nivelul până la care acceptă schimbarea. Unora le trebuie mai mult curaj decât altora.

Adaptarea este cheia

Pe lângă serviciile oferite până acum de către noi, am adăugat prin cunoștințele dobândite în toți acești ani proiecte de career coaching.

Perioada din 2020 încoace a însemnat pentru mine completarea și adaptarea businessului la noile cerințe ale pieței, dar și oferirea unor servicii complementare, care să vină în ajutorul celor care sunt în situația de a nu ști ce să facă mai departe în carieră sau se trezesc fără job după zeci de ani de muncă. Mă gândesc de ce anume aș fi avut eu nevoie cu mulți ani în urmă, pe vremea când acest tip de servicii nu exista încă la noi.

Anul 2019 a marcat includerea firmei Total Business Solutions ca membru în cadrul Global Executive Search – o companie prezentă în peste 60 de țări cu serviciile sale de executive search și HR.

Apoi, în 2020 am lansat oficial parteneriatul cu Star Perfomining , reprezentată de Radu Stănescu, cu care de altfel colaborez încă din 2000. Oferim astfel clienților noștri din România, Bulgaria, Serbia, Ungaria și Grecia servicii complexe de HR atât face-to-face cât și online, în limba țării unde se desfășoară: executive search, training, dar și diagnoză organizațională, evaluări 360, teste psihologice, webinarii.

Împreună cu colegii și partenerii mei, mă simt pregătită pentru ce ne va aduce perioada imediat următoare.

Odată cu apariția pandemiei am putut observa cum unele domenii au stagnat, iar altele s-au transformat într-un mod surpinzător de rapid. Dat fiind însă că recrutarea înseamnă lucrul cu oamenii, acest proces nu are cum să se deruleze mai repede: digitalizarea nu înlocuiește 100% un interviu și o discuție cu candidatul, în care trebuiesc discutate așteptările fiecăruia; digitalizarea nu înlocuiește nici deciziile pe care companiile trebuie să le ia pentru a angaja candidați valoroși.

Sunt de părere că în următorii ani, piața de HR din România se va axa foarte mult pe industria IT, pe cea a serviciilor medicale, educaționale și de oursourcing, dar și pe recrutarea de top manageri: traversarea ultimei perioade a oferit unora dintre ei ocazia de a-și regândi prioritățile și cariera și să lase un loc liber în urma lor în companie.”

Autor: Daniela Necefor
Foto: Total Business Solutions

 

Mai multe articole

Știrile zilei