Ca antreprenor, în contextul actual, te întrebi care este planul de acțiune într-o situație de criză în care deții puține resurse.
Îți propun un Plan de avarie, urmat, în cazul fericit, de un Plan de continuare a afacerii.
Îți recomand să stabilești rapid și agil dacă și cum continui. Și îți explic cum să faci din punctul de vedere al managementului crizei, ce presupune un plan de avarie.
Etapa 1: Clarificare – Te invit să răspunzi la următoarele întrebări și să iei o decizie fermă pentru perioada următoare, pentru a ieși cât mai bine din acest context:
- ce capital puneți la bătaie pentru această “perioadă de avarie”
- care este pierderea cea mai mare pe care mi-o pot asuma?
- care sunt variantele B? C?- parteneriate, vânzare, remodelarea afacerii, oportunități noi.
Etapa 2: Care sunt partenerii voștri în această perioadă de avarie? Ne referim la cei mai apropiați parteneri cu care businessul tău a funcționat până acum și cu care trebuie să identifici cele mai bune opțiuni pentru a depăși cât mai bine perioada de avarie.
- Angajați
- Clienți
- furnizori
- bănci
- investitori
Etapa 3: Tabloul Riscurilor : Scor = Probabilitate * Impact.
În această perioadă probabilitatea ca anumite riscuri să se materializeze este mai mare, iar impactul (valoarea pierderilor) să fie mai mare decât într-un context economic obișnuit.
Câteva exemple:
-Riscul de neîncasare asociat creditului comercial: discută cu partenerii tăi și dacă ai posibilitatea de a susține o re-eșalonare o poți face, cu dobândă sau nu, dar adăugând garanții suplimentare și cu semnarea documentelor necesare.
– Riscul de pierderi din schimb valutar
– Riscul de dependență de numărul scăzut de clienți / furnizori
– Volatilitatea prețurilor la materii prime
– Lipsa / scăderea capacității de producție / livrare
– Absenteism
Etapa 4: Cel mai pesimist scenariu
- Recalculare Buget & Cash-Flow: Simulatorul de Business – instrumentul prin care urmărești agil bugetul.
Care este cash flow-ul disponibil pe care îl ai la acest moment?
Care este cash flow-ul disponibil pe termen scurt, de la o săptămână la alta?
Care sunt resursele disponibile pe care te poți baza ca să îți menții în continuare activitatea? Ce perioadă de timp acoperă aceste resurse?
Câteva observații:
- ne asumăm acest plan dacă nu punem în risc bugetul personal/al familiei
- capitalul de finanțare a perioadei de avarie – care este costul de oportunitate? ce alternative am?
- flexibilitate în cadrul contractelor, atent reglementată – ex: ca furnizor poți susține activitatea unui client aflat în dificultate, pe bază de garanții.
Ø Punct de atenție: clientul; după această perioadă de avarie este foarte posibil să fii obligat să adaptezi modelul de business.
Ø Punct pozitiv: reașezarea bugetelor salariale, oportunitate de fidelizare a angajaților dar și de testare a fidelității și angajamentului acestora – orientarea spre productivitate și transparență!
Managementul crizei – Planul de Continuare a Afacerii presupune câteva elemente la care merită să reflectăm:
- Resurse limitate deschid oportunități de optimizare
- NOUL MODEL DE BUSINESS – propunere de valoare, modalitate de a face lucrurile, procese si roluri
- Atenție la dinamica de reluare, creștere
- Capcană și Oportunitate: atenția în exterior, abordarea bazată pe cifre – trebuie balansate cu acțiunea.
- Ce învăț? -> fond de urgență de constituit în capitalurile proprii ale firmei.
Autor: Ioana Arsenie, consultant financiar