29 ianuarie 2023
1.2 C
București

Atenție la burtă! Creșterea dimensiunii taliei contribuie la declinul fizic al omului

Creșterea dimensiunii taliei la persoanele care se apropie de 50 de ani nu trebuie privită ca o consecință normală a înaintării în vârstă, așa cum privim de multe ori apariția ridurilor suplimentare sau modificarea aspectului podoabei capilare.

Un nou studiu a constatat că permiterea acumulării de grăsime în zona abdominală va face mai mult decât să te trimită la cumpărături pentru achiziția de pantaloni cu o măsură mai mari. O astfel de creștere îți poate afecta abilitățile fizice.

Studiul a urmărit, timp de peste două decenii, 4.509 persoane din Norvegia, care aveau 45 de ani sau mai mult, și a descoperit că participanții care prezentau,la începutul studiului, o circumferință a taliei mare sau moderat de mare aveau 57% mai multe șanse de a fi „fragili” decât cei cu talie normală, scrie CNN.

Dar fragilitatea constatată nu se referă la acea persoană în vârstă, „șovăitoare”, aplecată asupra unui baston. Fragilitatea identificată de autorii studiului include o putere diminuată de prindere a obiectelor, o viteză redusă a mersului, epuizare generală, pierdere neintenționată în greutate și activitate fizică scăzută.

Studiul publicat în jurnalul BMJ Open arată că persoanele care atinseseră stadiul de obezitate la începutul studiului, definite ca având un indice de masă corporală (IMC) de 30 sau mai mare, au avut, de asemenea, șanse cu 2,5 mai mari de a fi fragile față de cele cu IMC normal (18,5 până la 24,9).

Autorii studiului cred că ar putea exista mai multe motive ale acestei situații. Shreeshti Uchai, cercetător în epidemiologie nutrițională la Universitatea din Oslo din Tromsø, Norvegia, coautor al studiului, menționează faptul că obezitatea duce la o creștere a inflamației în celulele adipoase, care poate deteriora fibrele musculare „rezultând o reducere a forței și a funcției musculare”.

În aceste condiții autorii studiului vin cu o recomandare foarte clară: combateți expansiunea regiunii abdominale pentru a fi sănătos și activ pe măsură ce îmbătrâniți.

Rezultatele evidențiază necesitatea de a monitoriza atent atât creșterea generală în greutate, cât și orice creștere a circumferinței taliei și de a extinde definiția fragilității. „În contextul în care populația îmbătrânește rapid și epidemia de obezitate este în creștere, dovezile din ce în ce mai mari recunosc subgrupul de indivizi mai în vârstă „grași și fragili”, spre deosebire de a privi fragilitatea doar ca o tulburare de pierdere”, au  concluzionat autorii.

Exercițiile fizice ajută foarte mult

Exercițiile fizice pot ajuta la contracararea fragilității în creștere pe care o poate aduce îmbătrânirea. Adulții ar trebui să efectueze exerciții de întărire a mușchilor care implică toate grupele musculare majore într-o frecvență de cel puțin două sau mai multe zile pe săptămână, în plus față de exerciții de cel puțin două ore și 30 de minute pe săptămână la o intensitate moderată.

Dr. Nieca Goldberg, directorul medical al Atria New York City și profesor asociat de medicină clinică la Școala de Medicină Grossman a Universității din New York, a declarat pentru CNN că „reducerea grăsimii corporale și antrenarea mușchilor pot ajuta la îmbunătățirea echilibrului și a posturii”.

Pentru a rămâne puternic și sănătos, omul trebuie să facă atât exerciții de aerobic, cât și exerciții de forță. Aceste stiluri „par să lucreze împreună și să se ajute reciproc pentru a obține rezultate mai bune”, menționează dr. William Roberts, profesor la departamentul de medicină de familie și sănătate comunitară la Universitatea din Minnesota. „Un program echilibrat de forță și activitate aerobică este probabil cel mai bun și, probabil, imită mai îndeaproape activitățile strămoșilor noștri, care au ajutat la determinarea setului nostru de gene actuale.”, adaugă specialistul.

Autor: Corina Gheorghe
Foto: Pixabay.com
- Publicitate -spot_img

Mai multe articole

Știrile zilei