Andrea Adamo, fondator 3minutesjob.com și co-fondator WSA Platinium, organizații care fac parte din Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane din România (AFSRU), este un italian pe care țara noastră l-a adoptat în urmă cu un deceniu.
La puțin timp după ce a ajuns în România, el a dezvoltat o afacere în zona resurselor umane. Businessul este acum unul internațional și se extinde în continuare. Între timp, a pus bazele unui al doilea proiect inovativ în domeniu, pe care de trei ani îl crește în mod constant, prin deschiderea de birouri în țări ca India sau SUA. Parcursul omului de afaceri evidențiază cel mai bine faptul că în orice schimbare majoră există și oportunitate, important este să conștientizezi acest lucru și să acționezi în consecință.
Acum zece ani, când a venit în țara noastră, Andrea s-a angajat pe o poziție de vânzări într-o companie cu acționariat italian. Timp de un an a fost salariatul străin din firmă, fapt ce i-a permis să înțeleagă foarte bine dificultățile celor care lucrează în proiecte transfrontaliere.
„Îmi amintesc că mi-a fost greu să mă obișnuiesc pe de o parte cu vremea, și, pe de altă parte cu mentalitatea diferită. A trebuit să înțeleg nevoia aceasta de a uniformiza și de a respinge ce este diferit ca fiind greșit și să explic mai mult de ce pentru mine diferit înseamnă o oportunitate. Sunt aici de zece ani, sunt căsătorit cu o româncă, lucrez alături de români, joc fotbal alături de români, am înființat AC International Brasov, și, totuși, nu este dată când intru pe teren să nu mă strige cineva „macaronarule.””, povestește Andrea.
După experiența de angajat într-o țară străină, Andrea a decis să încerce statutul de antreprenor în România. Așa că împreună cu doi foști colegi a pus bazele WSA Platinium, o agenție de muncă temporară cu sediul în Brașov. „Suntem autorizați pentru furnizarea de servicii de muncă temporară atât în România, cât și în Slovenia și punem la dispoziție angajați temporari pentru companii din întreaga Europă.”, explică antreprenorul.
În urmă cu trei ani, a început un nou proiect, un job board care sprijină recrutarea internațională. Este vorba despre 3minutesjob.com, care își propune să aducă laolaltă oportunități oferite de angajatori din întreaga lume și candidați în căutarea acestor oportunități.
A fost atras mereu de zona de HR
Alegerea industriei resurselor umane nu a fost una întâmplătoare. Andreea Adamo a studiat limbile străine în Franța și Anglia, iar asta l-a pregătit foarte mult pentru ceea ce avea să facă în viitor.
În plus, a fost mereu un spirit liber pentru care granițele țărilor nu au reprezentat niciun fel de obstacol.
Își amintește și acum că primii bani pe care i-a câștigat prin munca sa, 350 de euro, i-a investit într-o excursie în Egipt pentru că și-a dorit foarte mult să vadă acea țară. A muncit din greu în restaurantul tatălui său pentru a-și atinge acest vis, dar tot efortul a meritat.
„HR-ul m-a atras dintotdeauna, din toate perspectivele pentru că îți permite constant să înveți și să inovezi. Înainte de a înființa WSA Platinium atât eu, cât și partenerii mei am văzut cum este să fii angajat și faptul că înțelegem atât perspectiva angajatului, cât și perspectiva angajatorului ne ajută să furnizăm un serviciu care să răspundă nevoilor ambelor părți.”, punctează omul de afaceri.
Andrea Adamo consideră că un om de HR trebuie să fie, în primul rând, un bun vânzător, apoi trebuie să înțeleagă business și marketing pentru a integra totul coerent în firmă și a înțelege nevoile pe termen lung ale acesteia, dar și modul în care oamenii se dezvoltă și îmbrățișează valorile companiei.
Un Wikipedia al joburilor
„În cadrul WSA Platinium obiectivul nostru este centrat pe produsul pe care îl punem la dispoziție clienților și candidaților noștri, iar strategia noastră pleacă de la nevoile reale ale acestora. Deci, ne propunem să continuăm să rezolvăm nevoi și să dezvoltăm produsele noastre în baza acestora. WSA Platinium este cunoscută pentru recrutarea și plasarea înternațională de șoferi de tir. Am reușit să construim o comunitate solidă în timp și unul dintre proiectele noastre importante din ultima perioadă a fost axat pe fidelizarea și retenția angajaților. Am implementat un program de referral în care am implicat angajații, iar rezultatul a fost angajarea din septembrie 2021 până în ianuarie a 42 de șoferi doar prin recomandări. ”, menționează antreprenorul.
Referitor la 3minutesjob.com, subliniază că este un proiect în creștere. „Avem pentru moment birouri în Brașov, Zagreb și în New Delhi. Deschiderea biroului din India a fost extrem de importantă pentru noi deoarece aici se găsește un pool generos de candidați interesați de oportunități în afara țării. În medie am atins un trafic de 1.500 utilizatori/ zi și 150 de candidați care își creează în fiecare zi un cont pe site. Sunt, totodată, 5.180 de recruiteri care accesează această platformă pentru a publica joburi sau pentru a căuta candidați. În prezent sunt peste 2.500 de joburi active, iar în fiecare zi sunt publicate aproximativ 25 de joburi.”, menționează Andrea.
Omul de afaceri plănuiește noi extinderi internaționale. Una dintre piețele vizate este cea din Statele Unite ale Americii. „Anul trecut 3minutesjob.com a câștigat premiul pentru cel mai promițător Startup în cadrul Wester Balkan Winter Demo Day organizat de Impact Hub Belgrad, fapt care ne-a pus în contact cu companii din SUA. Urmează să deschidem un birou și acolo, fapt care ne va permite să scalăm produsul la nivel internațional. În vară am ajuns pe podium la Innovx – BCR, concurs unde au participat peste 190 de start – up-uri (deja finanțate) din România și nu numai. Pe termen mediu și lung ne dorim ca 3minutesjob.com să devină un Wikipedia al joburilor pentru utilizatori, iar candidații să poată vedea care este salariul pe care îl pot obține în orice colț al lumii. Pentru 3minutesjob.com vizăm creșterea echipei din India pentru a răspunde mai bine nevoilor de recrutare din zona Asiei. Pentru WSA Platinium ne propunem o creștere de 15% a numărului de angajați temporari pentru anul acesta.”, nuanțează investitorul.
Andrea Adamo crede că în fiecare schimbare majoră există oportunitate, iar anumite schimbări impuse de criza COVID vor rescrie cu siguranță modul în care facem business. „S-a mers pe digital extrem de repede, fapt care a impus reconfigurarea produselor pentru multe organizații. Schimbarea poate fi făcută în prezent de oriunde, există numeroase oportunități în piață și nu o să mai fie suficient să rămâi static pe ce vinzi. HR-ul cu atât mai mult va trebui să fie în continuă dezvoltare și adaptare la cerințele pieței. ”, conchide omul de afaceri.
Autor: Ștefania Enache
Foto: Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane din România