Home Life Muzica Alexandru Tomescu, din nou pe scena Sălii Radio. Celebrul violonist cântă de...

Alexandru Tomescu, din nou pe scena Sălii Radio. Celebrul violonist cântă de Brahms

Apreciatul violonist Alexandru Tomescu va interpreta pe 19 mai 2023 (de la 19.00), la Sala Radio, Concertul în Re major pentru vioară și orchestră, semnat de Brahms.

Unul dintre marile concerte de vioară compuse vreodată, lucrarea a fost dedicată de Brahms prietenului său Joseph Joachim, unul dintre cei mai apreciați violoniști din toate timpurile. Acesta a și interpretat lucrarea la premiera absolută de la Leipzig (1879), cu Brahms însuși ca dirijor.

Evenimentul prezentat de Orchestra Națională Radio propune publicului și celebra partitură Așa grăit-a Zarathustra, semnată de Richard Strauss, ale cărei note le auzim și în pelicula cinematografică a regizorului Stanley Kubrick – Odiseea Spațială 2001. Solo-ul de vioară îi va reveni lui Adrian Florescu.

Invitat special al serii este dirijorul german Christoph  Konig, care a urmat studii de perfecționare sub tutela unor celebri muzicieni, ca Sergiu Celibidache și Sir Colin Davis. Începând din stagiunea 2023 – 2024, acesta va prelua conducerea orchestrei simfonice a radioteleviziunii spaniole.

Seara de la Sala Radio se va deschide cu Simfonia nr. 59 – Focul, semnată de Haydn. 

Din anul 2010, dirijorul german Christoph Konig este dirijor principal și director muzical al ansamblului Solistes Européens din Luxembourg. A debutat ca dirijor în SUA în 2010 și de atunci sub bagheta sa au evoluat orchestrele simfonice din Pittsburgh, Indianapolis, New Jersey, Houston, Oregon, Toronto și celebrul ansamblu Los Angeles Philharmonic.

Între 2009 și 2014 a fost dirijor principal pentru Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música – Portugalia, ansamblu alături de care a făcut turnee în Europa și Brazilia. Între 2003 și 2006 a ocupat aceeași funcție la Malmö Symphony Orchestra – Suedia și a fost dirijor principal invitat al Orchestrei Filarmonice din Gran Canaria – Spania.

Colaborările sale includ apreciate ansambluri europene ca Staatskapelle Dresden, Orchestre de Paris, Netherlands Philharmonic, Wiener Concertverein, Warsaw Philharmonic Orchestra, Danish National Symphony, Royal Philharmonic Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, Mozarteum Orchestra Salzburg, Beethoven Orchestera Bonn, BBC Scottish Symphony Orchestra. 

După o carieră bogată realizată în Europa și în lume, presărată cu succese în săli precum Théâtre des Champs Elysées – Paris, Carnegie Hall – New York sau Metropolitan Arts Centre – Tokio, sub bagheta unor dirijori de renume precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach, Alexandru Tomescu a revenit în România, unde s-a implicat în organizarea unor turnee naţionale de muzică clasică, realizate exclusiv din fonduri private.

A devenit protagonistul unor evenimente–pilot în lumea muzicală românească: a cântat pe Stradivarius într-o staţie de metrou, pentru a dovedi că există o însemnată receptivitate pentru muzica de calitate; a cântat într-o pădure pentru a milita împotriva exploatării iraţionale a domeniului forestier. A cântat în faţa unei case în ruine, pentru a stopa distrugerea clădirilor aflate în Patrimoniul Naţional. A cântat cu scopul adunării de fonduri pentru Asociaţia Nevăzătorilor din România sau pentru protezarea auditivă a copiilor cu deficienţe de auz. Este printre primii artişti care şi-a făcut o misiune clară din a purta mesajul muzicii clasice în oraşe româneşti în care nu există filarmonici.

Solist al Orchestrelor și Corurilor Radio România, Alexandru Tomescu nu se rezumă doar la a cânta în faţa publicului său, ci cultivă un dialog intens cu acesta, fie de pe scenă, explicând ce cântă, fie prin interviurile pe care le acordă la televiziunile şi radiourile de specialitate şi nu numai. Fie că vocea se aude la Radio România Muzical sau la Radio Guerrilla, fie că vorbele sale sunt tipărite în Dilema Veche sau în revista Viva!, el explică ce înseamnă să fii artist în România secolului XXI, ce surse îi hrănesc inspiraţia.

Angajamentul pe care şi l-a asumat în momentul în care a primit în folosință vioara Stradivarius Elder-Voicu, în 2007, a fost acela de a familiariza un număr cât mai mare de români cu sunetul splendidului instrument, misiune îndeplinită în primul rând prin turneele sale naționale.

Autor: Bella Steriadis
Foto: Sala Radio
Exit mobile version