„Odată cu șocul din luna martie, au ieșit la iveală extremele caracterului oamenilor, atât cele pozitive cât și cele negative. Am descoperit că atunci când noi, ca indivizi, simțim cel mai mic pericol, ne transformăm”, puctează Adrian Ichim, co-fondator Ideologiq.
Care credeți că sunt domeniile în care veți avea cele mai multe proiecte în perioada următoare?
Zona de dezvoltare software va rămâne cea mai importantă zonă de dezvoltare a noastră, cumva în linie cu cerințele pieței. Când vorbim despre dezvoltare software, includem, pe lângă proiecte web clasice și proiecte ce folosesc tehnologii, inovație precum Realitatea Virtuală, Realitatea Augmentată, Blockchain sau soluții bazate pe algoritmi de Inteligență Artificială.
Ne așteptăm, de asemenea, să crească foarte mult zona de loializare și promoții, atât în zona de retail către consumatori dar în special în zona B2B (business-to-business).
Care ar fi cea mai importantă decizie de management luată în această perioadă? Care vor fi efectele acestei decizii?
Din perspectiva afacerii cred că cea mai bună decizie pe care am luat-o a fost „să ne păstrăm echipa” și am reușit astfel să trecem cu bine peste perioada critică.
O altă decizie importantă a fost să investim în comunicare, să ne ducem în mod direct și deschis către piață. Aceasta este o decizie care a schimbat staus quo-ul în care operam și care începe deja să își arate roadele.
O criză care ne oferă multe lecții
Care ar fi cea mai importantă lecție învățată în această criză atipică prin viteza cu care a paralizat activitățile economice?
Nu ne așteptam la această criză. Ce-i drept, prevedeam o criză financiară mai domoală și mai de durată decât cea din 2009, însă nu am văzut-o declanșându-se în urma unei crize sanitare.
Practic acum ne aflăm într-o criză sanitară dublată deja de o criză economică. Probabil cea mai importantă lecție în urma acestui episod este de fapt una despre caracter. Odată cu șocul din luna martie, au ieșit la iveală extremele caracterului oamenilor, atât cele pozitive cât și cele negative. Am descoperit că atunci când noi, ca indivizi, simțim cel mai mic pericol, ne transformăm.
Ce câștiguri reale ar putea aduce pentru mediul de business această criză care i-a făcut pe mulți să-și regândească afacerile?
Despre criza sanitară nu sunt foarte multe lucruri de spus, sperăm să intrăm cât mai curând într-o stare de normalitate. Cu siguranță nu ne vom mai întoarce la starea din 2019, însă vom fi nevoiți să ne obișnuim cu contextul actual și totodată, să ne adaptăm noului normal.
Combinarea celor două crize pe care le experimentăm acum ne forțează să inovăm, să fim mai buni, să ne depășim limitele. Din toată această ecuație, cu siguranță vom vedea modele noi de business, modele la care nici nu ne-am fi gândit până acum, sau nu le-am fi considerat viabile economic.
Pentru antreprenori aș putea spune că este o perioadă frumoasă, avem nevoie de astfel de provocări pentru a evolua.
Care ar fi mesajul pe care ați vrea să îl transmiteți clienților, în această perioadă? Dar angajaților firmei?
Angajaților noștri aș dori să le spun: Mulțumesc & keep up the good work! Avem o echipă extraordinară și suntem foarte mândri de ei, ne-au susținut enorm în această perioadă de criză și nu numai. Datorită lor ne-am permis să gândim strategic, în special în această perioadă dificilă, deoarece știam că avem pe cine să ne bazăm și că putem face orice ne propunem.
Clienților le-aș transmite următorul mesaj: comunicați, investiți în brand-ul vostru și în dezvoltare.
„Instictul de antreprenor a preluat controlul”
Care sunt astăzi cele mai întâlnite solicitări care vin din partea partenerilor de business?
Din partea furnizorilor avem o presiune în zona de cash-flow mai mare decât înainte, este un fenomen care se va generaliza. Acest lucru este specific afacerilor mici și medii, să fie dependente de cash-flow iar nevoia de lichiditate va crește din ce în ce mai mult.
Din partea clienților primim multe solicitări pentru a începe proiecte cu caracter de noutate, revoluționare. Sunt acei clienți care văd oportunitățile și care vor să investească, să creeze și să crească în perioada de criză, fiind conștienți că acest lucru le va asigura ulterior, dominarea pieței.
Ce a însemnat pentru business-ul Ideologiq criza medicală care a afectat întreaga lume?
Pot spune că ne-am speriat puțin la început, este pentru prima dată când generația noastră se întâlnește cu o astfel de criză iar în primele zile ne-am descurcat „fără busolă”. Norocul nostru a venit din instict. Instictul de antreprenor a preluat controlul și cumva a luat cele mai bune decizii, fără prea mult ajutor din partea rațiunii.
După ce ne-am dezmeticit am început să vedem oportunitățile, am scos la lumină soluții noi pentru videoconferințe, programe de loializare, aplicații mobile, elemente care până în acel moment așteptau prăfuite într-un colț.
Ce-și propune Ideologiq pentru următorul an?
Pentru anul 2020 ne propunem să rămânem într-o zonă de creștere față de anul 2019, însă nu atât de mult pe cât am estimat inițial, dar suficient încât să păstrăm trend-ul de creștere din ultimii ani.
Este pregătit mediul economic din România pentru a digitalizare mai amplă a afacerilor?
Consider că a fost și este pregătit, ba mai mult decât atât, are nevoie de o digitalizare mai amplă. Din păcate când vorbim de mediul de afaceri, discutăm și despre interacțiunea acestuia cu autoritățile centrale, locale și cu companii de tip „dinozaur” care dețin poziții de semi-monopol în segmentul lor de piață. Aceste instituții și companii rezistă în continuare la schimbare, nici din răutate, nici din rea voință, este vorba despre instinctul de supraviețuire.
Criza sanitară prin care trecem a creat însă o nevoie de digitalizarea mult mai puternică decât până acum, o nevoie care va înfrânge mai ușor rezistența „dinozaurilor”.