• EUR 4.6546 RON
  • POUND 5.2287 RON
Bucuresti
o

Aristotel avea dreptate: NU EXISTĂ GENIU FĂRĂ UN DRAM DE NEBUNIE

Ideea lui Aristotel că "nu există geniu fără un dram de nebunie" este susținută în prezent de un studiu științific potrivit căruia unele psihoze, cum ar fi schizofrenia și tulburările bipolare, și creativitatea ar avea cel puțin parțial rădăcini genetice comune.

Studii epidemiologice demonstraseră deja o suprareprezentare a persoanelor cu anumite tulburări psihice și a familiilor lor în profesii creative, dar fără a putea afirma că această asociere se bazează pe factori genetici sau de mediu.

Într-o cercetare publicată în revista britanică Nature Neuroscience, o echipă de experți islandezi a arătat că mutațiile genetice asociate cu un risc crescut de dezvoltare a schizofreniei sau tulburărilor bipolare ar putea fi legate și de o creativitate crescută. Cercetarea a fost realizată pe un eșantion de peste 86.000 de islandezi. Această asociere a fost constatată și în studii efectuate pe circa 9.000 de suedezi și pe 18.500 de olandezi. Cercetătorii au definit persoanele creative drept "indivizi capabili de o abordare inovatoare folosind procese mentale diferite de modurile de gândire sau de exprimare dominante".

Cercetarea s-a limitat la membri ai asociațiilor naționale de dansatori, actori, muzicieni sau scriitori. Autorii studiului au luat în considerare diferențele de IQ și de nivel de educație al persoanelor studiate, dar și existența unor rude cu schizofrenie și tulburare bipolară, pentru a evita eventualele prejudecăți care ar putea afecta cercetarea. "Studiul nostru susține ideea unui rol direct jucat de factorii genetici asupra creativității", au conchis cercetătorii.

De asemenea, oamenii de știință au studiat și cinci profesii neartistice (fermieri, pescari, lucrători calificați, muncitori necalificați și vânzători), în cazul cărora nu au descoperit nicio asociere cu creativitatea.

Interogați în legătură cu acest studiu, mai mulți experți citați de Genetic Expert News Service s-au arătat totuși prudenți. Unul dintre ei, David Cultler, profesor la departamentul de genetică umană din cadul Universității Emory din Atlanta, a declarat că genele implicate în schizofrenie și tulburare bipolara sunt "probabil implicate în toate tipurile de funcții neurologice și cognitive, și nu doar cele legate de abilitățile artistice".

Comentarii