• EUR 4.6546 RON
  • USD 3.9306 RON
  • POUND 5.2287 RON
Bucuresti
o

Cum a reușit Muzeul Civilizației Dacice și Romane să urce în topul instituțiilor de cultură din România?


Cum a reușit Muzeul Civilizației Dacice și Romane să urce în topul instituțiilor de cultură din România?
Muzeul Civilizației Dacice și Romane a reușit să se impună ca unul dintre cele mai importante obiective culturale din țara noastră. Expozițiile și evenimentele organizate de această instituție atrag anual un număr impresionant de turiști români și străini.

 

Liliana Țolaș, managerul Muzeului Civilizației Dacice și Romane, vorbește într-un interviu pentru Ordinea Zilei despre măsurile pe care conducerea MCDR le-a luat cu scopul de a eficientiza activitatea acestuia. Astăzi, muzeul din Deva are un brand puternic, recunoscut atât la nivel național, cât și la nivel international.

 

 

Puncte de atracție

 

 

Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva s-a transformat în ultimii ani într-un obiectiv cunoscut atât pe plan intern, cât și pe plan international. Care sunt principalele puncte care reușesc să atragă cel mai mare număr de vizitatori?

Muzeul Civilizației Dacice și Romane a devenit în ultimii ani unul din cele mai importante obiective culturale din Transilvania vizitat de către turiști români și străini. Principalele puncte de atracție pentru vizitatori sunt: Castelul Magna Curia, Expoziția Matrița de la Sarmizegetusa Regia, Expoziția „Obiecte de tezaur din patrimoniul Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva” și evident situl arheologic și Muzeul de Arheologie Ulpia Traiana Sarmizegetusa.

 

 

 

Este important brandul pentru un muzeu? Cum se poate construi un brand puternic în cazul unei instituții de cultură?

Considerăm că brandul unei instituții de cultură se construiește în timp și cred că noi am reuși acest lucru, în ultimii 5 ani prin implicarea echipei manageriale în diverse proiecte cultural-educaționale adresate tuturor categoriilor de public dar și prin organizarea unor serii de concerte de operă, operetă care au ca scop readucerea la viață a unui Castel de sec. XVII.

 

 

 

Surprizele verii

 

 

Ce evenimente pregătiți pentru această vară?

Perioada de vacanță reprezintă pentru o instituție de cultură de talia Muzeului Civilizației Dacice și Romane o provocare permanentă în a atrage un număr cât mai mare de turiști prin intermediul unor evenimente dedicate publicului larg de genul: Festivalul DACF FEST – SUB SEMNUL LUPULUI, organizat în parteneriat cu Asociația Terra Dacica Aeterna, Festivalul „Zilele Daco-Romane”, Festivalul de Reenacment istoric „Frăția Lupilor”, Festivalul „Hunedoara Lirică”, Zilele Porților Deschise în siturile arheologice Sarmizegetusa Regia, Ulpia Traiana Sarmizegetusa, Cetatea Ardeu, situl arheologic Micia-Vețel, Sărbătoare Națională Țebea – 2017.

 

 

 

Bilet Unic de vizitare

 

 

Cum ați putea caracteriza activitatea MCDR din primele șase luni din 2017, comparativ cu anii precedenți?

Activitatea MCDR în primele 6 luni din anul 2017 poate fi caracterizată prin dinamism și inventivitate în ceea ce privește politica de marketing. În acest sens echipa managerială a Muzeului Civilizației Dacice și Romane a reușit perfectarea unei serii de protocoale de colaborare atât cu tur operatorii importanți din județ și din țară, cât și cu cel mai mare dezvoltator în domeniul turismului hunedorean „ARSENAL PARK TRANSILVANIA” în sensul ofertării unor servicii de genul „Seară de Bal Medieval”, „Cină romană”, „Jocuri medievale”, „Ateliere de creație”, „Atelier de șoimărit”.

Tot în această perioadă Consiliul de Administrație al Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva a aprobat introducerea unui „Bilet Unic de vizitare” pentru Castelul Magna Curia, Situl arheologic Ulpia Traiana Sarmizegetusa, Muzeul de Arheologie Sarmizegetusa, Muzeul de Etnografie și Artă Populară Orăștie, Muzeul de Etnografie și Istorie Locală Brad, Complexul memorial Aurel Vlaicu, în cuantum de 50 lei valabil 1 an de zile. Toate aceste măsuri au dus la creșterea numărului de turiști cu un procent de 25% față de anul 2016.

 

 

 

MCDR a fost printre primele muzee, dacă nu chiar primul, care au impus un „exponat al lunii”. Cum s-a ajuns la această inițiativă și care este rolul ei?

Proiectul introdus de către Muzeul Civilizației Dacice și Romane în urmă cu 5 ani cu denumirea „Exponat al lunii”, a avut ca scop promovarea și aducerea în atenția publicului larg a obiectelor de patrimoniu cu caracter de unicat și care nu au fost cuprinse până la acest moment într-o expoziție temporară sau permanentă. În cadrul aceluiași proiect au fost expuse obiecte de patrimoniu care au parcurs procesul de restaurare în laboratoarele instituției sau alte laboratoare de specialitate. Scopul  proiectului a fost acela de a atrage vizitatori interesați de obiectele de patrimoniu cu caracter de unicat. De asemenea, ne-am dorit să menținem viu interesul vizitatorilor fideli care aveau ocazia, lunar să descopere ceva nou în sălile Castelului Magna Curia.

 

 

 

Ruta Împăraților Romani

 

 

Ocupați poziția de manager al Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva din 2011. Care sunt principalele schimbări care au intervenit în activitatea instituției din momentul în care v-ați început mandatul?

Plecând de la obiectivul și misiunea unei instituții muzeale de importanță națională, primele schimbări pe care le-am întreprins au fost acelea privind protejarea și promovarea patrimoniului cultural existent. În acest sens au fost realizate investiții substanțiale prin construirea unui Lapidarium în curtea Castelului Magna Curia și în curtea Muzeului de Arheologie Sarmizegetusa care adăpostesc în condiții de securitate și vizibilitate maximă artefacte romane și dacice provenite din siturile arheologice Sarmizegetusa Regia și Ulpia Traiana Sarmizegetusa.

În etapa a doua au fost aduse la standarde europene depozitele și spațiile de expunere din Castelul Magna Curia, Muzeul de Arheologie Sarmizegetusa, Muzeul de Etnografie și Artă Populară Orăștie, Muzeul de Etnografie și Istorie Locală Brad, Complexul memorial Aurel Vlaicu.

Încă de la preluarea mandatului de manager al Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva am realizat o strategie concretă privind așezarea instituției pe rutele cultural-europene prin aderarea la o serie de proiecte culturale cu finanțare guvernamentală și europeană. Urmărind acest obiectiv, în anul 2015 Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva primește din partea Comisiei Europene certificatul de atestare și apartenență a rutei cultural-europene „Ruta Împăraților Romani”.

 

 

 

Dacă ar trebui să nominalizați trei proiecte pe care le-ați implementat în cadrul MCDR, care sunt acelea? Unde mai aveți de lucru?

Cele mai importante proiecte implementate sunt:

  • „Conservare, restaurare la Amfiteatrul și Forul din cadrul sitului arheologic Ulpia Traiana Sarmizegetusa”;
  •  “Centru pentru valorizarea proiectelor cultural-științifice în arheologie” – contract PN-II-PT-PCCA-2013-4-0495 cu Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI);
  •  “Îmbunătățirea conținutului digital și a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educație, e-incluziune, e-sănătate și e-cultură – SECȚIUNEA E-CULTURA”, finanțat din cadrul POC, Acțiunea 2.3.3;
  • “Când viața cotidiană antică devine patrimoniul UNESCO. Scanarea, restaurarea digitală și contextualizarea artefactelor Dacice din Munții Orăștiei” finanțat prin granturi SEE: Programul PA 16/RO 12.

Anul 2017 – Anul Internațional al Turismului Durabil pentru Dezvoltare, reprezintă pentru județul Hunedoara o oportunitate de a încerca accesarea fondurilor necesare realizării studiilor de fezabilitate, a proiectelor tehnice și a implementării următoarelor proiecte:

  • Amenajare „Muzeul Dacilor” în municipiul Orăștie, Poarta de intrare către Cetățile Dacice, jud. Hunedoara;
  • Amenajare „Muzeu Școală Micia” în comuna Vețel, jud. Hunedoara;
  • Conservare, restaurare și reconstrucție a unui monument roman de importanță națională – Ulpia Traiana Sarmizegetusa – capitala Daciei romane, comuna Sarmizegetusa, jud. Hunedoara;
  •  Centru de pregătire profesională în domeniul arheologic și turistic în clădirea anexă a Muzeului de Arheologie Sarmizegetusa, care deține o curte generoasă unde pot fi amenajate ateliere școală și tabere de cercetare și creație.

 

 

 

MCDR a reușit, în 2013, să intre pe lista scurtă a instituțiilor muzeale acreditate din România. Care au fost avantajele aduse de această acreditare?

Obținerea de către Muzeul Civilizației Dacice și Romane a Ordinului nr. 2407/13.08.2013 emis de către Ministerul Culturii privind acreditarea, a conferit instituției recunoașterea necesară la nivel național cât și posibilitatea de a întocmi proiecte de mare anvergură cu finanțare guvernamentală și europeană. În același timp statutul de instituție muzeală acreditată ne-a oferit oportunitatea de a organiza o serie de tabere și școli de vară cu elevi și studenți în cadrul laboratoarelor de restaurare-conservare.

 

 

 

Munca unui manager depinde foarte mult de echipa care îi este alături. Ce ne puteți spune despre actuala echipă pe care o are MCDR?

În perioada despre care vorbim, echipa managerială a muzeului a fost valorizată și întinerită prin atragerea multor specialiști cu studii superioare de lungă durată, în departamentele administrative cât și cele de specialitate. În acest sens, am depus toate eforturile necesare în privința asigurării resurselor financiare în vederea participării personalului la cursurile de perfecționare, lucrări de cercetare, studii doctorale.

 

 

 

MCDR derulează o serie de parteneriate cu alte instituții de cultură. Care sunt principalele parteneriate pe care le aveți și care sunt rezultatele pe care le-ați obținut până acum în urma acestor parteneriate?

Principalele parteneriate încheiate de către instituția noastră sunt cu Ministerul Culturii, Ministerul Dezvoltării Regionale, Universități Tehnice și de specialitate, instituții muzeale de nivel național, organizații non-profit și instituții școlare din țară.

Muzeul Civilizației Dacice și Romane a reușit în ultimii 5 ani perfectarea și semnarea a peste 13 de protocoale și acorduri de parteneriat care au avut ca rezultat atragerea fondurilor europene, realizarea unor proiecte expoziționale cu caracter de unicat în România, participarea specialiștilor la Congrese și simpozioane internaționale, creșterea vizibilității instituției prin organizarea unor proiecte culturale adresate publicului larg și în final creșterea numărului de turiști la peste 140.000 pe an.


Comentarii

Inscrie-te in newsletter pentru a primi cele mai noi stiri