• EUR 4.6573 RON
  • USD 3.8067 RON
  • POUND 5.2524 RON
Bucuresti
o
 

Cum să supraviețuiești de BLACK FRIDAY?


Cum să supraviețuiești de BLACK FRIDAY?
BLACK FRIDAY este momentul în care lanțurile comerciale își îmbie clienții cu fel de fel de promoții. În această goană după chilipiruri, cumpărătorii pot face greșeli , de aceea este bine să consulți acest „ghid de supraviețuire” întocmit de catre specialiștii ECC Romania ( Centrul European al Consumatorilor din Romania).

PREȚUL

Cum trebuie afișat?

Indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).

Care sunt regulile privind reducerea de preț?

Orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus. Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie să fie vizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:

  • fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
  • fie prin mențiunile "preț nou", "preț vechi" lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

Se interzice ca o reducere de preț pentru un produs și/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părți din produs și/sau serviciu.

Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate produsele și de prețul acestora

CONTRACTUL

Când se consideră contractul încheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care consumatorul plătește bunul și primește produsul (momentul în care acceptarea ofertei ajunge la cunoștința comerciantului). În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul primirii mesajului de confirmare de către consumator, referitor la comanda sa.

Pot renunța la achiziție după ce am încheiat contractul?

  • În cazul magazinelor clasice, legea nu dă dreptul consumatorului de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie returnată consumatorului decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile. Există însă și posibilitatea ca vânzătorul să aibă o politică comercială care să permită returnarea unui produs sau înlocuirea acestuia, indiferent de motiv, într-o anumita perioadă de timp, dar acest lucru nu constituie o obligație. Dacă profesionistul are o asemenea politică, aveți grijă să solicitați amanunte în scris sau să păstrați documentele care o menționează.
  • Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 10 zile lucrătoare de la momentul primirii produsului în care consumatorul poate renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Costul returnării produsului este suportat de consumator. Comerciantul este obligat să returneze prețul plătit de consumator (inclusiv costurile de expediție) în termen de maximum 30 de zile de la momentul în care consumatorul a renunțat la contract. Atenție! Există anumite cazuri în care contractul nu poate fi denunțat, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile consumatorului sau înregistrarile audio, video ori programele informatice. Comerciantul nu poate limita dreptul consumatorului de a denunța contractul. De exemplu, nu poate condiționa returul de trimiterea produsului în ambalajul original, nu poate opri din prețul plătit de consumator o sumă pentru uzura produsului, nu poate refuza returul în cazul în care produsul a fost livrat consumatorului prin serviciul propriu de curierat etc.

Garanția legală se aplică pentru orice produs comercializat

În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online?

Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis comanda. Părțile pot stabili însă un termen de livrare mai mic, iar în acest caz termenul stabilit între părți este cel care se va aplica.

Ce se întâmplă în cazul în care comerciantul nu poate executa contractul online?

Comerciantul, în cazul în care nu poate executa contractul din cauză că produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie să informeze consumatorul despre această indisponibilitate, iar sumele pe care acesta le-a varsat ca plată trebuie rambursate de comerciant în termen de maximum 30 de zile. Comerciantul poate livra consumatorului un produs sau serviciu de o calitate și la un preț echivalente cu cele solicitate numai dacă acest lucru a fost prevăzut înainte de încheierea contractului și/sau în contract, astfel încât consumatorul să fie informat în mod clar despre aceasta posibilitate. În caz contrar, furnizarea unor produse sau servicii similare celor solicitate va fi asimilată cu livrarea fără comandă. Cheltuielile de returnare a produselor, în situația exercitării dreptului de denunțare unilaterală a contractului, sunt în acest caz în sarcina comerciantului, element asupra căruia consumatorul trebuie să fie informat.

Atenție la prețuri și la reducerile înșelătoare!

GARANȚII

Se aplică regulile privind garanțiile și în privința produselor achiziționate în perioadele de reduceri?

Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate produsele și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.

Care sunt regulile privind garanția?

Legea 449/2003 este cea care reglementează garanțiile produselor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

  • Garanția legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un produs este vândut unui consumator, acesta beneficiază de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii.
  • Garanția legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viață este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât consumatorul este informat despre acest lucru.
  • Garanția legala este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.
  • Garanția comercială este cea care "se dă". Este ceva în plus față de garanția legală și nu ar trebui să aducă atingere acesteia. O poate da atât producătorul (în practică poate apărea ca așa numita garanție europeana de 1 an pe care o dau producătorii uneori și în temeiul căreia un consumator își poate repara, înlocui, teoretic, produsul oriunde în UE, atât timp cât în statul său există un service care are contract încheiat cu producătorul), cât și vânzătorul.
  • Garanția comercială poate îmbraca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu exonerează pe vânzător de obligațiile sale în temeiul garanției legale (de exemplu, în cazul "garanției europene", după trecerea anului dat de producător, dacă produsul se defectează, responsabilitatea vânzătorului se păstrează).

Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă specificațiile?

Consumatorul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile. Ca regulă, inițial, consumatorul poate alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în parctică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului. Înlocuirea poate interveni în cazul în care produsul nu mai poate fi reparat și se va face numai cu un produs identic.

Rezoluțiunea contractului poate interveni în trei cazuri:

  1. când consumatorul nu a beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului.
  2. când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă.
  3. când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru consumator.

Rezoluțiunea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, consumatorul va primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul.

Indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar

Ce este foarte important, chiar dacă în practică i se spune consumatorului să ia legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția.

SFATURI PENTRU CONSUMATOR

  •  E bine să-ți faci o listă cu produsele pe care dorești să le achiziționezi și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta să eviți falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat.
  • Verifică foarte atent modul în care este afișată reducerea pe site sau pe eticheta produsului. Nu cădea în capcana ofertelor care anunță mari reduceri de prețuri doar pentru a te atrage să intri în magazin.
  • În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă prețul produsului din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales marfa.

Comentarii

Inscrie-te in newsletter pentru a primi cele mai noi stiri